Aantal deelbakfietsen in Leuven breidt gevoelig uit

29 Maart 2023

Aantal deelbakfietsen in Leuven breidt gevoelig uit

"De Leuvenaar vindt steeds beter de weg naar de elektrische deelbakfietsen, dat is duidelijk. Daarom hebben we beslist om het aantal elektrische deelbakfietsen gevoelig uit te breiden. Voortaan vind je maar liefst vijftig fietsen verspreid over Leuven." - David Dessers

Sinds de zomer van 2020 kunnen Leuvenaars gebruik maken van dertig elektrische deelbakfietsen van Cargoroo. Steeds meer Leuvenaars kiezen voor deze fiets om boodschappen te doen of een uitstapje met de kinderen te maken. Op drie jaar tijd verviervoudigde het aantal ritten en verdrievoudigde het aantal gebruikers. Daarom breiden de stad en Cargoroo het aantal deelbakfietsen nu uit met twintig. Daarnaast werden de reeds bestaande fietsen recent vervangen door een nieuw model met een nog betere rijervaring. Zo wil de stad het gebruik van de elektrische deelbakfietsen nog aantrekkelijker maken.

Bij de start in 2020 telde Cargoroo 526 gebruikers in Leuven. In 2022 was het aantal deelbakfietsers al opgelopen tot 1.661. Ook het aantal ritten zit in stijgende lijn. In 2020 werden er 1.119 ritjes gereden, in 2022 waren dat er maar liefst 5.028. In 2022 waren er per deelbakfiets gemiddeld 54 gebruikers. "De Leuvenaar vindt steeds beter de weg naar de elektrische deelbakfietsen, dat is duidelijk", vertelt schepen van mobiliteit David Dessers. "Daarom hebben we beslist om het aantal elektrische deelbakfietsen gevoelig uit te breiden. Voortaan vind je maar liefst vijftig fietsen verspreid over Leuven. Bovendien werden alle fietsen recent vervangen door een nieuw model met een nog betere rijervaring. We hopen zo nog meer mensen warm te maken om een deelbakfiets uit te proberen, om boodschappen te doen bijvoorbeeld of een ritje met de kinderen te maken. De deelbakfietsen zijn interessant voor wie geen eigen bakfiets wenst aan te kopen of geen ruimte heeft om er eentje te stallen."

2023 is ook alvast goed ingezet. De deelbakfiets aan de Centrale Werkplaatsen in Kessel-Lo is met voorsprong de meest gebruikte fiets in 2023. In februari van dit jaar werden er bovendien in totaal al 67% meer uren gereden dan in januari van dit jaar.

De stad werkt hiervoor samen met Cargoroo en vzw VELO. Sinds januari van dit jaar is VELO fleetmanager van de deelbakfietsen. "In het verleden zorgden we al voor de batterijwissels. Vanaf dit jaar nemen we ook de herstellingen en het onderhoud van de fietsen voor onze rekening. Een mooie erkenning voor onze professionaliteit én extra kansen op opleiding, werkervaring en tewerkstelling voor onze medewerkers", licht Jos Vandikkelen, directeur van VELO, toe.

Locaties

De nieuwe deelbakfietsen vind je onder meer in de Jan Vandeveldelaan in Kessel-Lo in het kader van het mobiliteitsplan Kessel-lo, op de Patattenmarkt in het centrum Leuven bij het test-Hoppinpunt en in de Zwaluwenlaan in Heverlee op specifieke vraag van de buurt. Een volledig overzicht van alle standplaatsen vind je hier. De stad monitort samen met Cargoroo het gebruik van de fietsen en verplaatst fietsen die weinig gebruikt worden naar een nieuwe locatie.

Een groot deel van de deelbakfietsen vind je terug in één van de Hoppinpunten. Dit zijn plaatsen waar je verschillende vormen van deelmobiliteit vindt, zoals deelwagens, -fietsen en -bakfietsen en vlot van het ene op het andere vervoersmiddel kan overschakelen. 

Bestendiging proefproject

De eerste deelbakfietsen werden in Leuven geïnstalleerd in het kader van het Europese project eHUBs. Tijdens dit drie jaar durende project installeerde de stad meer dan veertig Hoppinpunten en testte ze verschillende vormen van deelmobiliteit zoals elektrische deelfietsen en deelbakfietsen uit. Gezien de goede ervaringen met de Hoppinpunten en de deelbakfietsen, besloot de stad om na afloop van het eHUBs-project eind 2022 deelbakfietsen te blijven aanbieden. De stad lanceerde daarop een open oproep, waarbij Cargoroo als concessiehouder uit de bus kwam. De concessieovereenkomst duurt vijf jaar en kan bij een positieve evaluatie tweemaal voor telkens twee jaar verlengd worden. "Met deze beslissing consolideren we het aanbod elektrische deelbakfietsen in de stad", aldus schepen Dessers.

Stad Leuven is bovendien tot 2025 partner binnen het nieuwe Europees Interreg-project ShareDiMobiHubs met als doel de Hoppinpunten en het aanbod van deelmobiliteit verder op te schalen.

Praktisch

De bakfietsen hebben allemaal een grote laadbak en gordels voor twee kinderen. Een aantal fietsen beschikt ook over een kliksysteem voor een Maxi-Cosi. De fietsen hebben elektrische trapondersteuning en een actieradius van ongeveer 100 km. Om een deelbakfiets te gebruiken, moet je eerst de Cargoroo-app downloaden. Met de app kan je de fiets ontgrendelen en vergrendelen. In de app zie je ook welke fietsen beschikbaar zijn.

Je betaalt 4,80 euro per uur. Je betaalt voor wat je gebruikt en geen minuut langer, oftewel 0,08 cent per minuut. Je betaalt zolang je de fiets gebruikt. Heb je de fiets niet meer nodig, dan breng je hem terug naar de plek waar je hem hebt opgepikt. Tussentijds kan je de bakfiets altijd parkeren met de app als je boodschappen doet of de kinderen ophaalt van school. Als je de fiets 20 minuten op voorhand wilt reserveren, betaal je 1 euro extra.