Deelbakfietsen strijken neer in Leuven

30 Juni 2020

Deelbakfietsen strijken neer in Leuven

"Er was bijzonder veel vraag naar elektrische deelbakfietsen, dus we zijn erg blij dat we ze vanaf 1 juli kunnen aanbieden aan de Leuvenaars." - David Dessers

Vanaf 1 juli kunnen inwoners en bezoekers gebruik maken van negen elektrische deelbakfietsen in Leuven en de deelgemeenten. De bakfietsen zijn ideaal om boodschappen te doen of om een uitstapje met de kinderen te maken. Het aantal bakfietsen breidt in het najaar uit naar vijftien en volgend voorjaar naar dertig. Ze maken vanaf het najaar deel uit van de mobipunten die de stad momenteel uitrolt. De voorbije twee weken probeerden veertig testpersonen de fietsen uit.

"We zijn bijzonder blij dat we vanaf 1 juli elektrische deelbakfietsen kunnen aanbieden aan de Leuvenaars. Zo maken we het voor de inwoners van onze stad nog aantrekkelijker om de auto aan de kant te laten staan en voor de fiets te kiezen. De elektrische deelbakfiets leent zich perfect om boodschappen te doen of met de kinderen op uitstap te gaan", aldus schepen van mobiliteit David Dessers. "Er is veel vraag naar bij Leuvenaars. Dat bleek nogmaals toen we half juni op zoek gingen naar enkele testpersonen, die bereid waren om de fiets twee weken lang uit te proberen en hun ervaringen te delen."

De stad werkt hiervoor samen met Cargoroo. "Tussen de auto en de fiets zat nog niets. Fietsen en scooters zijn heel handig, totdat je meer nodig hebt. Meer zitjes, meer ruimte, meer capaciteit… Elektrische deelbakfietsen zijn dan de oplossing", aldus Jetske Jonker van Cargoroo.

De bakfietsen hebben een grote laadbak, gordels voor twee kinderen en sommigen ook een adapter voor Maxi-Cosi. De fietsen hebben elektrische trapondersteuning en een actieradius van ongeveer 100 km. Om een deelbakfiets te reserveren, moet je eerst de Cargoroo-app downloaden. Met de app kan je een fiets reserveren en vervolgens ontgrendelen. Je betaalt 1 euro reserveringskosten en 3,50 euro per uur. Je betaalt voor wat je gebruikt en geen minuut langer, oftewel 0,06 euro per minuut. Je betaalt zolang je de fiets gebruikt. Heb je de fiets niet meer nodig, dan breng je hem terug naar de plek waar je hem hebt opgepikt. Tussentijds kan je de bakfiets altijd parkeren met de app als je boodschappen doet of de kinderen ophaalt van school.

Uitbreiding in het najaar

In eerste instantie staan er elektrische deelbakfietsen op negen locaties verspreid over de stad. In Leuven-centrum vind je ze op het Engels Plein, het Victor Broosplein, in de Vaartstraat, aan de Sint-Geertruikerk, in Sint-Maartensdal, in de Rijschoolstraat en op het Rector De Somerplein. In Kessel-Lo kun je een deelbakfiets ontlenen aan HAL 5 en op het de Becker-Remyplein. De stad start met een zone van aaneensluitende locaties. Als de deelbakfiets op een bepaalde locatie uitgeleend is, vind je op die manier dichtbij een andere deelbakfiets. De komende maanden breidt het aantal bakfietsen uit naar vijftien en volgend voorjaar naar dertig.

Vzw VELO staat in voor het onderhoud van de fietsen. "Meer mensen op de fiets, positieve fietservaringen en fietsmobiliteit toegankelijk voor iedereen. Dat zijn kernwoorden en aandachtspunten voor VELO. In het verleden, maar ook in de toekomst. De samenwerking met Cargoroo en de stad Leuven biedt ons en de Leuvenaar die kans. Dat we daardoor ook extra kunnen inzetten op opleiding en werkervaring maakt deze nieuwe opdracht voor ons des te interessanter. Deelbakfietsen in Leuven, daarmee komen ook wij verder!", aldus Jos Vandikkelen, directeur van VELO.

Mobipunten

De deelbakfietsen maken vanaf het najaar deel uit van de vijftig mobipunten die de stad momenteel uitrolt, met Europese steun in het kader van het project eHUBS. Dit zijn plaatsen waar je verschillende vormen van deelmobiliteit vindt, zoals deelwagens, -fietsen en -bakfietsen, en vlot van het ene op het andere vervoersmiddel kan overschakelen. Op die manier wil de stad het voor Leuvenaars en bezoekers nog makkelijker maken om te kiezen voor deel- en combimobiliteit. De mobipunten zijn een belangrijke stap in het ontwarren van de mobiliteitsknoop en dragen bij tot een aangename, leefbare en bereikbare stad.