Voortaan ook Blue-bikes aan het station van Wijgmaal
18 April 2024
"Vandaag openen we een nieuwe Blue-bike locatie aan het station van Wijgmaal met acht fietsen. Daar was al lang vraag naar, dus we zijn blij dat we vandaag het spreekwoordelijke lintje konden doorknippen!" - David Dessers
Blue-bike, de blauwe deelfiets die je kan huren aan verschillende trein-, tram- en busstations, is erg populair in Leuven. Er zijn al Blue-bike uitleenpunten aan het station van Leuven, zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde, en aan het station van Heverlee. Voortaan kun je ook een Blue-bike ontlenen aan het station van Wijgmaal. Blue-mobility en stad Leuven openden er vandaag een nieuwe uitleenlocatie.
Nergens in België werd de blauwe deelfiets in 2023 zo vaak ontleend als in Leuven. Het Blue-bikepunt aan het station van Leuven is het populairste uitleenpunt in België. "Daarom blijven we het aanbod verder uitbreiden. In december kwamen er nog elektrische fietsen bij, vandaag openen we een nieuwe Blue-bike locatie aan het station van Wijgmaal met acht fietsen. Daar was al lang vraag naar, dus we zijn blij dat we vandaag het spreekwoordelijke lintje konden doorknippen", licht schepen van mobiliteit David Dessers toe. "De deelfietsen zijn makkelijk voor wie met de trein naar Wijgmaal komt en vervolgens nog enkele kilometers moet doen. We maken het zo nog makkelijker om te kiezen voor de combinatie openbaar vervoer en fiets. De fietsen zijn ook interessant voor dagjestoeristen die de prachtige omgeving van Wijgmaal al fietsend willen ontdekken."
Het voorbije jaar werden er in Leuven 36.554 ritten gemaakt met een Blue-bike. Dat is een stijging van 18 % ten opzichte van 2022 en een verdubbeling ten opzichte van 2021. Leuven staat al drie jaar afgetekend op de eerste plaats. Met de opening van het Blue-bikepunt in Wijgmaal komt het aantal blauwe deelfietsen in Leuven op 214. De fietsen maken deel uit van het Hoppinpunt station Wijgmaal. Naast een aansluiting op het openbaar vervoer (trein en bus), twee deelwagens en een elektrische deelbakfiets vind je er nu dus ook deelfietsen. Vzw Velo staat in voor het onderhoud van de fietsen.
"Zien fietsen doet fietsen", stelt Stefaan Butaye, algemeen directeur bij Blue-bike. "Met deze nieuwe schakel blijven we dan ook inzetten op de uitbreiding van ons netwerk. Uit recent onderzoek van Studiebureau Traject blijkt dat 58 % van de tewerkstelling in Vlaanderen zich op maximaal 3 kilometer van een Blue-bikestation bevindt. Voor de grotere werkgevers in de omgeving, zoals Danone, en het bedrijventerrein aan de Halleboomstraat of bezoekers aan het woonzorgcentrum Wijgmaalbroek kunnen onze fietsen een ideale last-mileoplossing vormen na een treinrit."
Ontgrendelen met de Blue-bike app
Op de nieuwe locatie in Wijgmaal vinden gebruikers Blue-bikes met digitale sloten, die je kan openen met de Blue-bike app. Gebruikers kiezen zelf de fiets in de app en hebben geen fysieke kaart of sleutel nodig. In de app vinden gebruikers ook een handig overzicht van hun ritten. Om de fietsen te gebruiken moet je lid zijn van Blue-bike, of een ticket aankopen via een externe partner zoals in de apps van Olympus of KBC Mobile.
In Leuven betalen leden dankzij een tussenkomst van de stad slechts 2,50 euro per rit in plaats van het standaardtarief van 3,50 euro voor de eerste 24 uur. Lid worden kost slechts 12 euro per jaar en kan eenvoudig online via de website van Blue-bike of in een van de deelnemende fietspunten.
Over Blue-bike
Het fietsdeelproject Blue-bike (met aandeelhouders De Lijn en TEC) werd in 2011 opgestart met als doel de combinatie openbaar vervoer en fiets te faciliteren. In 2023 reden haar ruim 36.000 leden meer dan 350.000 ritten vanuit 125 uitleenlocaties in het hele land. Uit onderzoek blijkt dat 93 % van deze ritten in combinatie met het openbaar vervoer gebeuren en bovendien dat 28 % van deze ritten voordien met de wagen werden gemaakt.
Ethias zorgt voor een unieke pechbijstand voor alle Blue-bikegebruikers. Ook Ethias is blij dat er steeds meer Blue-bikeslocaties komen om een duurzaam alternatief op de wagen te bieden. De n° 1 verzekeraar van de publieke sector zal tegen 2030 zelf volledig CO2-neutraal zijn. Alle gebouwen en het ganse wagenpark worden tegen dan koolstofvrij. Net daarom willen zij ook een prominente rol spelen in de modal shift.