Blue -bike bolt nu ook elektrisch
20 December 2023
"Dat het circulaire fietsen zijn die onderhouden worden door Velo vzw, is de kers op de taart. We ambiëren in Leuven immers om een circulaire stad te worden, een stad waar we duurzaam met kostbare grondstoffen omspringen en de kringloop van materialen sluiten. We zijn blij dat we met Blue-bike hierin een partner hebben gevonden." - David Dessers
Blue-bike en de stad Leuven slaan de handen in elkaar voor de lancering van een circulaire elektrische deelfiets. “De vraag naar e-bikes klonk steeds luider en krijgt nu dus een passend antwoord”, klinkt het bij Blue-bike. Blue-bike plaatst in totaal 15 elektrische exemplaren aan de Blue-bikelocatie "Station Leuven E-lock (Tiensevest)”. Door de komst van elektrische variant kunnen pendelaars en bezoekers nu ook de ruimere omgeving van de stad met een deelfiets bereiken.
Hoe werkt het?
Blue-bikeleden kunnen de e-bikes eenvoudig ontlenen via de Blue-bike app. Ontlenen met een fysieke lidkaart via de sleutelautomaat is niet mogelijk. De e-bikes zijn beschikbaar op de locatie "Station Leuven E-lock (Tiensevest)", in de fietsenstalling onder het stadskantoor. . Afhankelijk van de weersomstandigheden en de gekozen ondersteuning hebben de e-bikes een bereik van 60-80 km. Gebruikers kunnen kiezen uit 3 ondersteuningsniveaus, instelbaar via de controller op het stuur. Je kan de e-bikes herkennen aan het roze plaatje en batterij onder het kenmerkend blauwe mandje. Je vindt en ontleent ze eenvoudig via de Blue-bike app, waar je ook de beschikbaarheid kan raadplegen.
Een e-bike ontlenen gebeurt op dezelfde manier als andere Blue-bikes met digitaal slot: open de Blue-bike app, klik op de locatie en selecteer een e-bike uit de lijst met beschikbare fietsen. Daarna maakt je smartphone een Bluetooth-verbinding met de fiets en springt het slot automatisch open. De e-bikes zijn beschikbaar voor alle Blue-bikeleden. Tijdens de opstartfase is het niet mogelijk een e-bike te ontlenen met een voucher of via MaaS-aanbieders zoals Olympus of KBC Mobile.
Circulaire e-bike
Het project is het resultaat van een geslaagde samenwerking tussen Blue-bike en MoCyclette, een fietswerkplaats van Maatwerkbedrijf Mo-Clean. De circulaire e-bikes zijn ontstaan binnen het kader van het BBBC-project (Belgium Builds Back Circular), gefinancierd door het Europese fonds 'Next Generation EU'. De circulaire aanpak van Blue-bike betekent dat bestaande Blue-bikes zijn omgebouwd tot elektrische varianten, met behoud van het vertrouwde design en functionaliteiten.
Het project kreeg steun vanuit verschillende hoeken. Federaal minister van Leefmilieu, Zakia Khattabi is verheugd om de resultaten van een project "Belgium Builds Back Circular" (BBBC) in het kader van het Nationaal plan voor herstel en veerkracht in de praktijk te zien: “Blue-bike is al een succesvolle en gekende speler in de deelmobiliteit. Met dit project zetten ze in op circulair productontwerp en lokale productie van elektrische fietsen, die dan gedeeld worden. Zo verankeren we de duurzame fietsproductie in België en voorkomen we dat elektrische fietsen een quasi wegwerpproduct worden zoals sommige deelsteps. Ik hoop dat het project breed navolging krijgt.”
Ook Leuvens schepen van mobiliteit David Dessers is erg blij met de komst van de eerste circulaire, elektrische Blue-bikes naar Leuven: "Nergens in België is Blue-bike zo populair als in Leuven. Daarom hebben we het bestaande aanbod recent nog uitgebreid met 42 extra Blue-bikes. Nu komen daar 15 elektrische deelfietsen bij. Ze vormen een goede aanvulling op het bestaande aanbod aan deelmobiliteit zoals (elektrische) deelwagens en deelbakfietsen. Dat het circulaire fietsen zijn die onderhouden worden door Velo vzw, een belangrijke Leuvense partner in de sociale economie, is de kers op de taart. We ambiëren in Leuven immers om een circulaire stad te worden, een stad waar we duurzaam met kostbare grondstoffen omspringen en de kringloop van materialen sluiten. We zijn blij dat we met Blue-bike hierin een partner hebben gevonden."
Met VELO vzw zocht en vond Blue-bike een lokale en ervaren partner voor het onderhoud en herstellingen van de e-bikes. Jos Vandikkelen, directeur bij VELO vzw, is dan ook trots op de samenwerking en benadrukt de sociale impact op werkgelegenheid en opleidingskansen: "Vanuit de sector van de sociale economie stonden we mee aan de wieg van Blue-bike. We zijn nauw betrokken gebleven als servicepartners en ambassadeurs van de deelfiets." VELO vzw neemt een ondersteunende rol op in de uitrol van de e-bike. "Met veel aandacht voor kwaliteit zullen we het onderhoud van de e-bikes en de batterijwissels voor onze rekening nemen", gaat Vandikkelen verder. VELO vzw vergaarde de afgelopen jaren de nodige ervaring door het onderhoud van de batterijen van de deelbakfietsen in Leuven op zich te nemen. Deze extra taak biedt volgens Vandikkelen bovendien nieuwe opleidingskansen en tewerkstelling: "Eenmaal op kruissnelheid, rekenen we op 2 extra medewerkers."
De e-bikes worden gebouwd door Mocyclette uit Lokeren. De fietswerkplaats van Maatwerkbedrijf Mo-Clean is pionier in design en productie van circulaire fietsen in België. "Bij het bouwen van de circulaire e-Blue-bikes worden zoveel mogelijk goed werkende onderdelen van de afgeschreven Blue-bikes hergebruikt. De draaiende onderdelen zoals de trapassen, de ketting, de wielen en de naafversnelling zijn nieuw en van topkwaliteit. Ook het remsysteem en de elektrische installatie zijn nagelnieuw. Door de combinatie van nieuwe en hergebruikte onderdelen is een e-Blue-bike van topkwaliteit gerealiseerd die voor 43% in gewicht circulair is gebouwd", licht Jo De Niel van Mocyclette toe. De productie van de e-bikes creëert bovendien nieuwe kansen voor de medewerkers van Mocyclette, al vormde het reviseren van afgeschreven fietsen, het reinigen en hergebruiken van onderdelen en het monteren van nieuwe componenten tot een performante e-bike een arbeidsintensief proces. "Als sociale fietsonderneming nemen we graag het voortouw in de transitie naar een lokale en circulaire fietsproductie die grondstoffen hergebruikt en de CO2-uitstoot in de productie van e-bikes drastisch vermindert", besluit De Niel.
Duurzaam Gebruik van Grondstoffen
"De productie van deze e-bikes past perfect in Blue-bikes zero-waste filosofie. We doopten onze reguliere Blue-bikes om tot circulaire e-bikes met oog voor zorgzaam gebruik van grondstoffen en materialen", licht Bram Dousselaere van Blue-bike toe. "Bovendien streven we ernaar om ze maximaal te herstellen en hergebruiken. De batterij kan eenvoudig hersteld en vervangen worden. Zo benutten we kostbare grondstoffen als lithium tot het uiterste." De nieuwe batterijen volgen de strengste Europese richtlijnen en worden hersteld door Bikebat, een ervaren speler inzake herwaardering van versleten batterijen. Waar kan, worden de batterijen hersteld om ze opnieuw in omloop te brengen. De fietsbanden bestaan dan weer voor 70% uit gerecycleerd materiaal. Als hun levenscyclus erop zit, worden ze teruggegeven aan de producent in plaats van ze weg te gooien.
Toekomst van Duurzame Mobiliteit
De introductie van elektrische deelfietsen markeert een belangrijke mijlpaal in de overgang naar duurzame mobiliteit. Blue-bike streeft ernaar meer mensen te overtuigen om de auto te laten staan en te kiezen voor een duurzaam alternatief, zelfs voor langere afstanden en heuvelachtige trajecten. Ze geven het fietscomfort voor langere en heuvelachtige afstanden namelijk letterlijk een duwtje in de rug. "We zijn ervan overtuigd dat op deze manier nog meer mensen ervan te kunnen overtuigen om de auto te laten staan en ook voor langere trajecten te kiezen voor een duurzaam alternatief", klinkt het bij Blue-bike.
Een nationaal netwerk
Met een lidmaatschap hebben Blue-bikeleden niet alleen in Leuven een elektrische deelfiets ter beschikking. Ze vinden er ook meer dan 100 stadsfietsen en hebben een fiets op zak over heel België. "Vandaag kan je met één lidmaatschap bij Blue-bike op meer dan 120 locaties in heel België een fiets ontlenen. Je betaalt voor een gewone fiets maximaal €3,50 per rit van maximaal 24 uur. Zo maakt Blue-bike als deel van de keten in combimobiliteit de keuze voor het openbaar vervoer ook aantrekkelijker", aldus Stefaan Butaye, algemeen directeur van Blue-mobility.
Ook Ethias, partner van Blue-bike is blij dat er steeds meer Blue-bikeslocaties komen om een duurzaam alternatief op de wagen te bieden. De n° 1 verzekeraar van de publieke sector zal tegen 2030 zelf volledig CO²-neutraal zijn. Alle gebouwen en het ganse wagenpark worden tegen dan koolstofvrij. Net daarom willen zij ook een prominente rol spelen in de 'modal shift'.