15 nov 2019

Stad Leuven investeert in nieuwe voetgangersbrug aan Lüdenscheidsingel

De voetgangersbrug zal de Albert Woutersstraat en Stadsvest met de nieuwe bushalte op de Lüdenscheidsingel verbinden. Bovenaan de brug komen fietsbeugels zodat fietsers er makkelijk hun fiets kunnen stallen en overstappen op de bus. Vermoedelijk kunnen voetgangers nog voor de zomer van 2020 via de brug de nieuwe bushalte bereiken.

Extra investering

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) legt momenteel een nieuw fietspad aan in de berm van de Lüdenscheidsingel. Het fietspad verbindt het Engels Plein met de Nieuwe Mechelsesteenweg. Tegelijk werkt AWV aan een nieuwe bushalte op de Lüdenscheidsingel. De investering van AWV in het fietspad en de bushalte bedraagt 3,6 miljoen euro.

Om te zorgen dat ook rolstoelgebruikers en mensen met een buggy de bushalte gemakkelijk kunnen bereiken, komt er een pad ter hoogte van de Pompstraat. De betonnen wand van het verzonken fietspad die vandaag te zien is, zal een begroeide, groene wand worden.

Daarnaast investeert de stad ter hoogte van de Albert Woutersstraat en Stadsvest in een voetgangersbrug over het verzonken fietspad. Zo kunnen de bewoners van Wilsele-Dorp makkelijk de nieuwe bushalte op de Lüdenscheidsingel bereiken en vermijden ze een omweg via de Pompstraat. De stad legt ook een fietsenstalling aan zodat fietsers hun fiets daar kunnen stallen om over te stappen op het openbaar vervoer.

"Met deze bushalte, voetgangersbrug en fietsenstalling zorgen we voor een betere verbinding tussen het centrum van Leuven en Wilsele-Dorp." - David Dessers

"De bereikbaarheid van de deelgemeenten is een belangrijk aandachtspunt voor de stad. Met deze bushalte zorgen we voor een betere bediening van Wilsele-Dorp", laat David Dessers, schepen van mobiliteit, weten. "In heel de stad maken we bovendien werk van combimobiliteit. Op de Lüdenscheidsingel creëren we nu een punt waar fietsers en voetgangers uit Wilsele-Dorp makkelijk kunnen overstappen op de bus."

Stalen brug

De voetgangersbrug bestaat uit een stalen constructie en de leuningen worden afgewerkt in hout. De investering in het ontwerp en de bouw van de brug bedraagt zo’n 112.000 euro.

De aannemer bouwt de brug in een atelier en zet de brug op z'n plaats tegen de paasvakantie. Enkele weken later plaatst hij de houten afwerkingselementen. Zodra de werken aan de bushalte en het fietspad klaar zijn en de bussen van De Lijn de nieuwe bushalte bedienen, kunnen voetgangers de brug gebruiken. Dat is vermoedelijk voor de zomer van 2020.

Cookies op groen.be

Groen gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Als je daarvoor toestemming geeft, maken we ook gebruik van marketingcookies. Die stellen ons in staat om de website beter af te stemmen op jouw voorkeuren.

Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Voorkeuren aanpassen
Alle cookies accepteren