16 feb 2016

Nieuw verkeerscirculatieplan moet een stap vooruit worden

  Het stadsbestuur bereikte vorige week een akkoord over de invoering van een nieuw verkeerscirculatieplan dat het autoluwe gedeelte van de binnenstad verder uitbreidt. Er wordt een 'consultatieronde' voorzien, die vooral een 'informatieronde' zal zijn, het toelichten dus van de genomen beslissingen. Er komen daartoe enkele stadsgesprekken. In mei komt het plan dan op de gemeenteraad. Groen maakt zich echter zorgen.Het stadsbestuur kondigde vandaag aan dat er een verkeerscirculatieplan komt dat de autoluwe zone in de binnenstad zal verruimen. Groen vindt het plan op zich positief, maar ziet ook risico's.


 
Toon Toelen (gemeenteraadslid): "Op zich zijn we blij dat er nieuwe stappen komen om een groter deel van de stad autoluw te maken. Het is goed dat de auto selectiever wordt toegelaten in de binnenstad. Het gaat verder dan enkel het schrappen van parkeerplaatsen. Het publiek domein zal anders worden ingericht, wat hopelijk ook voor fietsers tot een betere situatie zal leiden. Zo bekeken is dit een stap vooruit in de richting die wij als Groen al heel lang bepleiten."
 
David Dessers (gemeenteraadslid): "En toch zien we ook een gevaarlijke contradictie in het plan zoals het stadsbestuur dat nu verdedigt. In hun visie wordt het circulatieplan gekoppeld aan de mogelijke bouw van de Bruulparking. Dat is net niet wat je zou moeten doen. Die parking zal meer auto's aantrekken tot in het centrum. Groen vindt dat het stadsbestuur, samen met dit circulatieplan, net voluit zou moeten kiezen voor een parkeeralternatief dat gaat voor overstap in randparkings, gekoppeld aan slimme oplossingen zoals een shuttle die door de stad rijdt op drukke winkeldagen en duurzame thuisbezorging van goederen."
 
Lies Corneillie (gemeenteraadslid): "Het risico is dat het stadsbestuur een goed plan op een slechte manier zou doorvoeren. Zo'n groots plan vraagt om een ruim participatietraject waarmee je stap voor stap draagvlak kunt opbouwen bij burgers, middenveld en handelaars en luistert naar hun zorgen. Als het stadsbestuur dit niet doet, zal het leiden tot weerstand. Wij zijn ervan overtuigd dat heel wat Leuvense burgers, handelaars en andere partners zoals de KU Leuven hun schouders onder het plan kunnen zetten, als ze kunnen meedenken en antwoorden krijgen op hun zorgen. Onze oproep aan het stadsbestuur is dan ook duidelijk. Maak tijd en ruimte voor constructief overleg met alle betrokkenen. Werk samen met de handelaars en maak hen tot bondgenoot voor een autoluwe binnenstad. Met de nodige creativiteit kunnen er goede oplossingen ontstaan voor autovrij en zorgeloos winkelen in een aantrekkelijke binnenstad."
 
Toon Toelen, David Dessers en Lies Corneillie, gemeenteraadsleden

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.