Trolleybussen in Leuven?

21 Oktober 2008

Tijdens de gemeenteraad van maandag 20 oktober kwam raadslid Frans Dumont tussen met een voorstel om de mogelijkheid van trolleybussen in Leuven te onderzoeken. Hierbij zijn tussenkomst INZET VAN HYBRIDE AUTOBUSSEN IN HET STADSCENTRUM De Lijn investeert in 50 hybride autobussen. Dat zijn voertuigen die deels op diesel en deels elektrisch rijden. Brugge en Leuven krijgen de eerste exemplaren. De nieuwe bussen zijn een stuk geluidsarmer en minder verontreinigend dan de huidige autobussen die het centrum van Leuven bedienen. Graag ontving ik een antwoord op de volgende vragen: - Hoeveel van deze bussen worden aan Leuven toegewezen? - Wanneer en op welke lijnen zullen deze voertuigen worden ingezet? De inzet van hybride autobussen zal onmiskenbaar bijdragen tot de leefbaarheid van de binnenstad. Maar er is duidelijk meer nodig. Ook De Lijn is zich hiervan bewust. Zo wil ze tegen 2011 al haar bussen uitrusten met een CRT-roetfilter, die de meeste fijne stofdeeltjes kan tegenhouden, en een SCR-installatie voor de reductie van stikstofoxiden. Deze giftige deeltjes zijn verantwoordelijk voor de fotochemische smog op warme zomerdagen en veroorzaken zure regen die schade aanricht aan gebouwen en monumenten. Mijn inziens hoeven we niet tot 2011 te wachten om properder bussen door het centrum van Leuven te zien rijden. Welke stappen heeft of zal het stadsbestuur bij De Lijn ondernemen om reeds tegen volgend jaar te bekomen dat alle bussen, waarop de roetfilters niet werken, het stadscentrum niet meer bedienen? Tijdens mijn recent verlof in Zwitserland heb ik in Montreux moeten vaststellen hoe milieuvriendelijk trolleybussen zijn. Dit stadsbestuur heeft duidelijke ambities op het vlak van milieuzorg. Vandaar mijn vraag of dit college bereid is om samen met De Lijn de mogelijkheden van een trolleybusexploitatie op relatief korte termijn te onderzoeken? Frans Dumont (mail

Frans Dumont) Een artikel hierover in Het Nieuwsblad kun je hier vinden.