Fietspad Lüdenscheidsingel open voor fietsers vanaf 10 november

06 November 2020

Fietspad Lüdenscheidsingel open voor fietsers vanaf 10 november

Vanaf dinsdag 10 november kan er volop gefietst worden op het nieuwe fietspad langs de Lüdenscheidsingel in Leuven. Het fietspad van 1,2 km lang verbindt het Engels Plein en de Mechelsepoort. Naast het fietspad richtten het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en de stad Leuven er ook een bushalte en voetgangersbrug in. De bushalte 'Lüdenscheidsingel' wordt vanaf donderdag 12 november bediend. De volgende stap naar veilige fietsverbindingen op de Leuvense ring is de Rennessingel. Daar komt een gescheiden fietspad met veilige oversteekplaatsen. Zo kan iedereen in de toekomst in alle veiligheid en comfort met de fiets of te voet naar campus Gasthuisberg van UZ Leuven of het Lemmensinstituut. Vlaams minister van mobiliteit en openbare werken Lydia Peeters: "We willen een fietsreflex creëren bij elke Vlaming zodat die bij elke verplaatsing spontaan aan de fiets denkt. Tegelijk willen we de fietsambitie bij alle overheden verhogen en dit project is hier een voorbeeld van. Door de goede samenwerking tussen AWV en de stad Leuven zijn we gekomen tot een mooi eindresultaat dat duurzame verplaatsingen vooropstelt. Het is een totaalproject geworden waarbij ingezet werd op veilige en comfortabele infrastructuur voor zowel fietsers, voetgangers als busreizigers. Een win-win voor iedereen." "De inwoners van Wilsele-Dorp kunnen voortaan veiliger en aangenamer naar het centrum van de stad, met de bus of met de fiets." - David Dessers "De bereikbaarheid van de deelgemeenten is een belangrijk aandachtspunt voor de stad. De bewoners van Wilsele-Dorp hebben lang geijverd voor dit fietspad en deze bushalte. Dankzij deze investeringen kunnen de inwoners van Wilsele-Dorp voortaan veiliger en aangenamer naar het centrum van de stad, met de bus of met de fiets", vult schepen van mobiliteit David Dessers aan. Voetpad en voetgangersbrug voor Wilsele-Dorp Het nieuwe tweerichtingsfietspad begint aan het Engels Plein en loopt langs het viaduct van de Lüdenscheidsingel tot aan de Nieuwe Mechelsesteenweg. Ter hoogte van het kruispunt van de Stadsvest en de Albert Woutersstraat ligt er sinds 6 oktober een brug boven het fietspad, voor de voetgangers die vanuit Wilsele-Dorp komen en de bus willen nemen in de richting van Gasthuisberg / Tervuursepoort en Brussel. Aan de Pompstraat kunnen rolstoelgebruikers via een gelijkgrondse doorgang het voetpad bereiken dat naar de nieuwe bushalte 'Lüdenscheidsingel' leidt. Veel groen Stad Leuven kiest in overleg met AWV voor de vorming van een duurzame groenbuffer tussen de woonstraten van Wilsele-Dorp (de Stadsvest, de Albert Woutersstraat en de Oude Rondelaan) en de singel. De aanplantingen zullen het talud verstevigen en de biodiversiteit verhogen. In het voorjaar van 2021 wordt de aanplant van de meer dan 500 heesters en bomen langs het fietspad verder afgewerkt. Verder plant AWV een 150 meter lange gemengde haag in de zone tussen het fietspad en de afrit van de singel en 360 klimplanten voor het talud langs het fietspad. Ten slotte wordt in de lente van 2021 langs de groenbuffer een strook gras ingezaaid. Mooie samenwerking Het project is een mooie samenwerking tussen AWV (Vlaamse overheid), dat in totaal 3,6 miljoen investeerde in het fietspad, de nieuwe bushalte en duurzaam groen, en de stad Leuven, die 175.000 euro investeerde in de voetgangersbrug, de LED-verlichting en een pleintje met fietsbeugels. De aannemer van AWV zorgt de eerste twee jaar voor het onderhoud en opvolging van de aanplantingen. Zo kan er indien nodig snel plantgoed vervangen worden op het talud. De groendienst van stad Leuven neemt na deze twee jaar de nazorg en het onderhoud van de groenbuffer voor haar rekening. Fietspad in diepe sleuf met 'vernagelde' wand De aanleg van het fietspad langs de singel was technisch geen sinecure. Tussen het begin van het viaduct (aan de kant van het Engels Plein) en de Mechelsepoort is er een niveauverschil van 31 meter, maar de hellingsgraad van het fietspad moest voldoen aan de normen van AWV rond fietscomfort. Het resultaat is een licht hellend fietspad, langs beide kanten geflankeerd door hoge taluds. Joeri Smets, werfleider van AWV: "Om de hellingsgraad klein genoeg te houden, moest het fietspad verlaagd aangelegd worden en moesten we een sleuf graven van 350 meter lang, die op zijn diepste punt 10 meter diep is. We hebben 20.000 ton grond en stenen afgegraven en de taluds verstevigd met 33 ton aan stalen wapening en 1.250 m3 spuitbeton. De grond werd afgegraven in lagen van telkens twee meter en na iedere laag werden stalen staven in het talud geboord om de betonnen wand in het talud te verankeren. In het jargon heet dat een 'vernagelde wand'." Volgende missing link: Rennessingel AWV staat de komende maanden trouwens voor een gelijkaardige uitdaging aan de Rennessingel. Ook daar zal het een groot stuk van het talud moeten afgraven, om plaats te maken voor een nieuwe tweerichtingsfietspad. Niet alleen het fietspad langs de singel zelf, ook het fietspad langs de bypass van de Brusselsesteenweg naar de singel zal fysiek gescheiden worden van de rijweg. Er komen ook veilige oversteekplaatsen voor de fietsers.