09 mei 2014

Er zijn grenzen aan wat we aan reclame kunnen verdragen

Groen is niet te spreken over de immense reclamedoeken die zijn opgehangen aan het Martelarenplein. Het kan niet dat commerciële reclame in dergelijke mate dominant aanwezig is in de publieke ruimte. Dat moet anders en beter kunnen. Groen stelt foto's voor in het kader van 50 jaar migratie. Iedereen heeft ze ondertussen al wel gezien, de werkelijk immense reclamedoeken van een bekend Leuvens biermerk die zijn opgehangen aan de stellingen die zijn gezet voor gevelrenovatie op het Martelarenplein. Lies Corneillie (gemeenteraadslid, 1ste opvolgster Vlaamse lijst): "Het stadsbestuur zou dit niet mogen toestaan. Grote doeken aan stellingen kunnen een verrijking zijn in de publieke ruimte, maar dan wel op een heel andere manier. Wij stellen voor dat Leuven zich inspireert op

wat er nu gebeurt in Mechelen. Daar wordt het thema 50 jaar migratie aangegrepen om in het straatbeeld grote foto's aan te brengen met Mechelaars van verschillende origine. Dat idee kan ook in Leuven omgezet worden, bv. in samenwerking met de KULeuven ."

Fatiha Dahmani (gemeenteraadslid): "Heel veel mensen storen zich aan die megareclamepanelen, en terecht. Reclame is tegenwoordig werkelijk overal aanwezig, en daar willen we ons niet bij neerleggen. Zeker in de publieke ruimte zou zuiver commerciële reclame niet op die schaal mogen worden toegestaan. Als er een stelling zou staan aan de Sint-Pieterskerk, zou er ook geen grote reclamedoek op mogen met bierreclame. Waarom zou dat dan wel mogen op het Martelarenplein? Het stadsbestuur moet dit soort toestanden voorkomen."

Lies Corneillie en Fatiha Dahmani

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.