Blue-bike nergens zo populair als in Leuven
03 Februari 2023
"Leuven is koploper wat Blue-bike betreft. De Leuvenaar, maar ook de pendelaar, vindt duidelijk de weg naar de blauwe deelfiets." - David Dessers
Nergens in België is Blue-bike, de blauwe deelfiets, zo populair als in Leuven. Dat blijkt uit het jaarrapport van Blue-mobility. Het Blue-bikepunt aan het station van Leuven staat met stip op één. Daar werd tussen 2020 en 2022 maar liefst 56.759 keer een fiets uitgeleend.
Het voorbije jaar werden er in Leuven 30.950 ritten gemaakt met een Blue-bike. Dat is een stijging van maar liefst 54,20% ten opzichte van 2021. Het merendeel van de ritten werd gemaakt door Leuvenaars zelf, maar ook pendelaars uit andere centrumsteden vonden in Leuven makkelijk de weg naar een Blue-bike.
"We zijn heel erg blij met deze cijfers. De Leuvenaar, maar ook de pendelaar, vindt duidelijk de weg naar de blauwe deelfiets", reageert een opgetogen schepen van mobiliteit David Dessers.
"Leuven station is niet toevallig al jaren op een rij onze meest succesvolle locatie. Dit succes hebben we te danken aan het duurzame mobiliteitsbeleid van stad Leuven en aan de korting die de stad aan onze klanten geeft. We bekijken samen met het stadsbestuur hoe we ons aanbod in Leuven verder kunnen uitbreiden en diversifiëren", aldus Stefaan Butaye, algemeen directeur bij Blue-bike.
Blue-bikepunt aan het station vooral populair
Vooral het Blue-bikepunt aan het station van Leuven (in de fietsenstalling onder het stadskantoor) is populair. Het voorbije jaar werd er op die plek maar liefst 24.484 keer een fiets uitgeleend, een stijging van 50% ten opzichte van 2021. Dat uitleenpunt telde vorig jaar 3.561 unieke gebruikers.
Het uitleenpunt aan de Kop van Kessel-Lo was in 2022 goed voor 5.614 ritten en 1.165 unieke gebruikers. In het Blue-bikepunt aan het station van Heverlee, dat openging in 2020, werden 852 ritten geregistreerd, een stijging van 44% ten opzichte van 2021.
Uitbreiding
In Leuven vind je momenteel 155 Blue-bikes, waarvan 95 in de fietsenstalling onder het stadskantoor, 48 aan de Kop van Kessel-Lo en 12 aan het station van Heverlee. "Daar komen er dit voorjaar nog 42 bij. Met deze uitbreiding spelen we in op de toenemende vraag naar Blue-bikes", aldus schepen Dessers.
Blue-mobility kiest voor sociale economieondernemingen als servicepartner voor de fietsen. Voor Leuven is dat VELO vzw. "Door de grote hoeveelheid fietsen die dagelijks opgevolgd moeten worden, zijn er weer extra kansen voor opleiding, werkervaring en tewerkstelling", vult Jos Vandikkelen, directeur bij VELO, aan
Erg voordelig
Een Blue-bike is een deelfiets die je vindt aan bus-, trein- en tramstations. Blue-bikes mikken op mensen die met de trein of bus aankomen in Leuven en vervolgens nog enkele kilometers tot hun bestemming moeten afleggen. Leuven telt drie Blue-bikepunten: twee aan het station van Leuven, aan de voor- en achterkant, en een punt aan het station van Heverlee.
De stad Leuven en Blue-mobility werken sinds enkele jaren samen via een derdebetalersregeling. Rijden met een Blue-bike is daardoor in Leuven erg voordelig. Zo betaal je slechts 1,50 euro voor de eerste 24 uur per rit. Stad Leuven en de Vlaamse Overheid leggen elk een euro bij per Blue-bikerit. Daarnaast betaal je elk jaar lidgeld (12 euro per jaar).