Zone 30 in zijstraten van Weggevoerdenstraat
29 Juni 2020
De stad Leuven wil de verkeersveiligheid voor fietsers en bewoners verhogen in de Weggevoerdenstraat in Wilsele en de zijstraten. Met enkele ingrepen moeten de straten in deze buurt veiliger en aangenamer worden. Vanaf 1 juli 2020 geldt een zone 30 in alle zijstraten van de Weggevoerdenstraat. In de Weggevoerdenstraat zelf en in de zijstraten geldt er vanaf dan ook een verbod voor voertuigen langer dan 10 meter. Later legt de stad ook fietssuggestiestroken aan in de Weggevoerdenstraat. "De bewoners van de Weggevoerdenstraat en de omliggende straten waren al langer vragende partij voor maatregelen om de buurt veiliger en leefbaarder te maken. Door de invoering van een zone 30 in de zijstraten van de Weggevoerdenstraat en een verbod op zwaar vrachtverkeer in de Weggevoerdenstraat en aanpalende straten zal het aangenamer wonen worden in dit deel van Wilsele", licht schepen van mobiliteit David Dessers toe. "De bewoners waren al langer vragende partij voor maatregelen om de buurt veiliger en leefbaarder te maken." - David Dessers Sluipverkeer door woonstraten De Weggevoerdenstraat is een ontsluitingsweg tussen Wilsele en Wijgmaal. Verkeer dat de Weggevoerdenstraat of de Aarschotsesteenweg wil vermijden, neemt daarom vaak een sluiproute en rijdt door de kleinere woonstraten. Nochtans gebruiken veel fietsers die straten als alternatieve fietsroute naar Leuven, Herent, Wilsele of Wijgmaal. Om de veiligheid van die fietsers te verhogen en de woonstraten leefbaarder te maken voor bewoners komt er vanaf 1 juli een zone 30 in alle zijstraten. Een zone 30 maakt de zijstraten minder aantrekkelijk voor autoverkeer dat de Weggevoerdenstraat wil vermijden. In de Weggevoerdenstraat blijf de maximumsnelheid 50 km/uur. Wanneer in die straat ook een zone 30 zou gelden, blijven de zijstraten aantrekkelijk als sluiproute. Geen zwaar verkeer door de Weggevoerdenstraat Om de verkeersveiligheid in de Weggevoerdenstraat en de zijstraten te verhogen, komt er vanaf 1 juli ook een verbod voor voertuigen langer dan 10 meter. Zo haalt de stad het zware vrachtverkeer uit de Weggevoerdenstraat. Dat moet in de toekomst via de Aarschotsesteenweg en de pas vernieuwde Duitse Brug rijden. Op de Aarschotsesteenweg verdwenen bovendien de wegwijzers die het verkeer via de Weggevoerdenstraat naar Herent sturen. Fietssuggestiestroken Er komen ook fietssuggestiestroken in de Weggevoerdenstraat. Het wegdek wordt vernieuwd en er komen ook fietssuggestiestroken in de Weggevoerdenstraat. Die geven een duidelijke plaats aan de fietser op plaatsen waar de rijbaan te smal is voor een fietspad. Een fietssuggestiestrook verhoogt de veiligheid voor fietsers. Autobestuurders passen immers automatisch hun snelheid aan omdat de rijbaan smaller lijkt. De stad bekijkt ook nog met de buurt of de stoepen plaatselijk kunnen verbreed worden. De timing voor die werken ligt nog niet vast.