Te veel defecte ticketautomaten in treinstation Leuven

06 November 2009

Wie regelmatig de trein neemt in Leuven heeft wellicht al gemerkt dat de ticketautomaten vaak defect zijn. Nochtans rekenen vele reizigers op die automaten om nog tijdig een vervoersbewijs te kunnen kopen. Zeker op piekmomenten is er echt een probleem. Er zijn lange rijen aan de loketten, én lange rijen aan de weinige automaten die wel nog werken. Daardoor missen veel mensen hun trein. Provincieraadslid Toon Toelen: "We hebben op een willekeurige dag, 4 november, even de test gedaan. Van de acht automaten in en om het station, was er welgeteld één in dienst. Alle andere waren buiten dienst of tijdelijk defect. De ene keer ligt het probleem bij de printer, de andere keer functioneert de bankkaartlezer niet? Dit kan echt niet langer zo. Als treingebruiker wil ik graag weten wat de oorzaak is en of de problemen zich ook voordoen in andere stations." Groen!-kamerlid Stefaan Van Hecke zal over deze kwestie een schriftelijke vraag stellen aan de bevoegde minister. We willen weten of de NMBS hoegenaamd wel nagaat of al haar machines altijd werken? Of er statistieken bestaan van de frequentie van de defecten en mogelijke verschillen tussen stations? Of er manieren zijn om sneller in te grijpen bij defecten of gewoon te zorgen voor beter functionerende apparaten?

Toon Toelen: "Dat de NMBS bespaart op personeel ten voordele van automaten is één zaak. Maar dan moeten die alternatieven wel naar behoren werken. We hopen dat er snel verbetering komt, zodat nog meer mensen efficiënt gebruik kunnen maken van de trein."

 

Toon Toelen, provincieraadslid