Nieuwe bus brengt ‘smart drinking training’ naar Leuvens horecapersoneel
08 Augustus 2022

Eerste stop voor de 'smart drinking training bus' Vandaag rukt de smart drinking training bus voor het eerst uit met een stop op het Margarethaplein in Leuven. De bus toert deze zomer en dit najaar verder rond in regio Leuven. Missie: zoveel mogelijk horecamedewerkers een belevingstraining (een smart drinking training) laten volgen rond slim schenken. De smart drinking training bus is een initiatief van Lazarus: een project van AB InBev, Stad Leuven, Health House en Tweeperenboom dat inzet op de vermindering van schadelijk alcoholgebruik met 10%. Met de smart drinking training bus gaan de partners de baan op met een interactieve training rond slim schenken voor horecapersoneel. Waarom? Iedereen die in de Leuvense horeca werkt of onderneemt zijn fantastische 'partners-in-crime' om schadelijk alcoholverbruik in te dijken. Schepen van zorg & welzijn van stad Leuven, Bieke Verlinden: "Een gezellige avond uit moet voor iedereen plezant blijven. Wanneer gezellig pintelieren overgaat in dronken discussies en overlast, dan is de pret er al snel af. Met de smart drinking training bus brengen we een interactieve opleiding rond slim drinken en schenken naar de Leuvense horeca. Alles draait daarbij om de 'fun-zone': als je klanten daarin blijven, wint iedereen." Schepen van handel van stad Leuven, Johan Geleyns: "In Leuven willen we uitgaan plezant houden. We trekken samen de rode kaart voor alle vormen van agressie en overlast. We doen dit samen met de horeca omdat zij ook beseffen dat ze hun klanten beter in de 'fun-zone' houden. Dat is beter voor hun imago, de sfeer in de zaak én hun portemonnee. De afgelopen jaren was deze indrukwekkende presentatie alleen te volgen in Health House, maar dankzij smart drinking training bus kunnen we alles nog vlotter bij de horeca-uitbaters, hun medewerkers en andere geïnteresseerden brengen. Zo werken we samen aan een gezonder én fun Leuven." Schepen van studentenzaken, Thomas Van Oppens: "Dit is een thema dat heel de maatschappij aanbelangt en waarin we enkel zullen slagen als we iedereen meekrijgen. Binnen onze steeds groeiende studentenbevolking zetten wij al een hele tijd in op respectvol omgaan met elkaar. Ook onze fakbars willen hierin hun verantwoordelijkheid opnemen. Zo nemen verschillende onder hen elk jaar deel aan allerhande campagnes rond verantwoord schenken. Met deze bus kunnen we die werking ook uitbreiden naar evenementen waar de bus kan staan. Daarom kunnen we dit project enkel toejuichen." "Dit is een thema dat heel de maatschappij aanbelangt en waarin we enkel zullen slagen als we iedereen meekrijgen. Ook onze fakbars willen hierin hun verantwoordelijkheid opnemen. Zo nemen verschillende onder hen elk jaar deel aan allerhande campagnes rond verantwoord schenken." - Thomas Van Oppens "In 2018 zijn we in Health House van start gegaan met een interactieve beleving rond slim alcohol drinken en slim alcohol schenken – voor studenten, Leuvenaars én horecapersoneel. Met die interactieve beleving gaan we nu de baan op om nog meer mensen te bereiken," zegt Isabelle François, directeur Health House. "Samen met horecamedewerkers -belangrijke partners in dit project- hebben we een immersieve beleving uitgewerkt om een begrip zoals de 'fun-zone' concreet toe te lichten. De beleving wordt altijd in groep gevolgd waarbij we merken dat ook onderling verdere tips & tricks uitgewisseld worden." Erik De Rop, Bardot, AperO en voorzitter vzw Oude Markt: "Wij volgden met ons hele team van Bardot de training. Zelfs met onze jarenlange ervaring hebben we nieuwe inzichten gekregen om onze klanten én te verwennen én in die 'fun-zone' te houden. De bijzondere Health House ervaring wordt nu doorgetrokken. Een ideale team activiteit!" "In de HoReCa is het onze taak om ervoor te zorgen dat iedereen een leuke tijd heeft. Maar het is ook onze maatschappelijke rol om dit verantwoord te doen. Daarom staan we voor de volle 100% achter dit project en het zou voor ons zelfs een verplichting mogen zijn om elke schenker dit traject te laten doorlopen. Een horecazaak is een leuke en veilige omgeving en dat willen we zo houden." Kevin Vanderauwera, brasserie Etoile d’or & Voorzitter HoReCa Leuven Dat AB InBev al jaren de schouders zet onder dit project, is niet toevallig. Niks smaakt zo goed al een frisse pint op een zomerse dag. Bij AB InBev willen ze wel dat elke ervaring met bier een positieve is. Om verantwoord alcoholgebruik te installeren en te promoten, is het bundelen van de krachten van vitaal belang. Cybelle-Royce Buyck, VP Legal & Corporate Affairs Europa bij AB InBev: "Eind 2015 hebben we nieuwe smart drinking goals gelanceerd met het oog op het verminderen van schadelijk alcoholgebruik met 10% in lijn met de UN Sustainable Development Goals (SDGs). Een van de objectieven was verschillende interventies uit te testen in specifieke steden. Voor Europa werd Leuven gekozen. Het city pilotproject werd Lazarus gedoopt. De kracht van het Lazarus project bestaat uit de 360° aanpak in samenwerking met de Stad Leuven en andere lokale partners op projectbasis en dit maakt echt het verschil. Deze keer trekken we de horecamedewerker ook helemaal mee in het bad: niet alleen de cafébaas, maar ook het personeel. Zij staan in de frontlinie en kunnen een reële impact hebben op verminderen van schadelijk alcoholgebruik. Elke interventie (sociale normen campagne, aanpassen van het aanbod met meer alcoholvrije of lage alcoholbieren, project met de huisdokters en training van het horecapersoneel etc) draagt bij tot het veranderen van sociale normen. Uit elke interventie wordt geleerd over wat wel en minder goed werkt. Deze projecten worden dan aangepast en in andere steden uitgerold." Praktische informatie over de belevingssessie: Inschrijven kan op lazarusproject.be. Hier kan je ook een stop van de bus voor je horecazaak aanvragen. Je kan de opleiding ook volgen in Health House. Je vindt hun gegevens terug op health-house.be.