Ruim een kwartier langer sporen tussen Leuven en Antwerpen

30 November 2007

De nieuwe dienstregeling die de NMBS op 9 december invoert, houdt voor de reizigers vanuit Leuven geen verbetering in. De IC O (Maastricht ? Luik ? Brussel) rijdt nog steeds Leuven voorbij. De stoptreinen (Leuven ? Brussel ? Braine-le-Comte) geven zowel te Leuven als te Brussel geen aansluiting op de Intercitytreinen tussen Brussel en Luik. De rechtstreekse verbinding Leuven-Mechelen-Antwerpen gaat er in de weekends zelfs sterk op achteruit. De trein zal vanaf 9 december 68 i.p.v. 52 minuten nodig hebben om beide provinciehoofdplaatsen met elkaar te verbinden. Ter vergelijking. Op werkdagen doet de huidige IR er 45 minuten over om de 49 kilometer tussen Leuven en Antwerpen te overbruggen. Wat op zich evenmin snel kan genoemd worden. Wellicht zijn de werken aan het spoor te Kontich verantwoordelijk voor de langere rittijd in het weekend. Gemeenteraadslid heeft dan ook enkele vragen: "Wij vragen dat na het beëindigen van deze werkzaamheden de treinen tussen Leuven en Antwerpen opnieuw sneller zullen rijden. Door via Mechelen-Nekkerspoel te rijden kan de rittijd zelfs op werkdagen ingekort worden omdat het tijdrovend kopmaken te Mechelen dan wegvalt. Hopelijk komt er zo ooit een treinverbinding tot stand die beide provinciehoofdplaatsen waardig is."

Marleen Demuynck

Marleen Demuynck (gemeenteraadslid)