NMBS kan beter zorgen voor robuustere liften

09 Augustus 2017

Er was veel commotie de voorbije dagen over de defecte liften aan het station. De communicatie dat 'de fietsen' de oorzaak zouden zijn van de problemen is echt wel te kort door de bocht. Het miskent de structurele problemen, namelijk het ontbreken van een goede fietsverbinding over het spoor. Men zou beter voor sterkere liften zorgen, zodat er al minder storingen zouden zijn. Het kreeg al veel aandacht in de pers en de sociale media: de liften aan het station van Leuven. Er zijn nu drie liften stuk. Wie de communicatie op de liften zag, kreeg als boodschap dat dit de schuld van de fietsers zou zijn. Uit de mondelinge toelichting van de NMBS-woordvoerder bleek dat er verschillende oorzaken zijn. Er zijn trouwens regelmatig problemen met de liften. Ten gronde is het natuurlijk echt wel niet OK om de fietsers de schuld te geven van een probleem dat meer structureel is en vooral ook met de kwaliteit van de liften te maken heeft. Al jarenlang is het ontbreken van een goede verbinding voor fietsers over het spoor een structureel probleem. Die context mag men niet vergeten natuurlijk als men wil begrijpen waarom fietsers toch langs die route naar de binnenstad willen. Toon Toelen (gemeenteraadslid): "De communicatie op de liften (ondertussen verwijderd en vervangen door een ander bericht) is echt wel een beetje de wereld op zijn kop. Vanwege de Spoorwegen zal men natuurlijk zeggen dat al maandenlang op allerlei manieren wordt duidelijk gemaakt aan fietsers dat zij niet met hun fiets in de lift mogen. Maar dat is iets te gemakkelijk. Het voorval bewijst dat het hoog tijd is dat de fietsverbinding met de fietsspiraal in werking kan treden. Dat zal waarschijnlijk voor de lift op spoor 1 voor minder last zorgen. Maar los daarvan zien wij niet in waarom het op zich verboden zou moeten zijn om met een gewone fiets in de lift te gaan. Stel dat je je fiets, met twee zware fietstassen of een fietskar, meenam naar de zee, en je komt aan op spoor 3 of 4. Waarom zou je dan niet met die lift naar boven mogen? Als het al waar zou zijn dat de liften problemen krijgen omdat er fietswielen tegen de deuren botsen, ligt dan het probleem niet veeleer bij de kwaliteit van die lift? De Spoorwegen zouden beter daaraan iets doen en zorg voor meer robuuste liften die gegarandeerd altijd werken en zo onder meer aan mensen met een handicap kunnen verzekeren dat ze steeds comfortabel en autonoom de trein kunnen nemen (zie ook de

motie van de gemeenteraad over een betere toegankelijkheid van het station). Wij zullen daarover na het zomerreces een parlementaire vraag laten stellen."

Toon Toelen