Minder vrachtwagens in de binnenstad, tijd voor nieuwe oplossingen
09 Juli 2012
Winkels in de binnenstad moeten op tijd hun goederen krijgen, maar het zou mogelijk moeten zijn om dat anders te organiseren. Er wordt nagedacht over systemen om overslag van goederen aan de rand van de stad mogelijk te maken. Groen wil dat ook Leuven werkt maakt van een slim model van stedelijke distributie. Voor de bevoorrading van vooral handelszaken in het binnenstedelijk gebied zijn er nu heel veel verplaatsingen nodig, vaak van grote vrachtwagens. Ook als die geconcentreerd worden in bepaalde tijdzones zorgen ze nog steeds voor veel luchtvervuiling. En naarmate de (Europese) regelgeving over binnenstedelijke luchtkwaliteit zal verscherpen in de volgende jaren zal er alleen maar meer nood zijn aan slimme oplossingen die zorgen voor minder gemotoriseerde en tegelijk meer gebundelde verplaatsingen. Nu rijden vrachtwagens de stad in om telkens hun winkel te bevoorraden. Het moet mogelijk zijn vracht te bundelen, zodat een milieuvriendelijke vrachtwagen verschillende winkels na elkaar kan bedienen, zo nodig ook binnen een aantal tijdzones. De voorbije jaren formuleerden we in dit verband al verschillende voorstellen, en we zien dat nu ook anderen in dezelfde richting willen gaan. Zo stelden we eerder al voor om fietskoeriersdiensten in te zetten. Dat zou al een deel van het antwoord kunnen zijn, voor kleine pakjes of bestellingen. Maar voor heel wat leveringen voor winkels is een fiets of bakfiets te klein. Er zijn al beperkte projecten van de Vlaamse overheid die hieraan iets willen doen, zoals het
PIEK-project. In Vlaams-Brabant denkt Flanders Smart Hub mee na over concepten voor duurzame city logistics. Het project D-Via van het VIM onderzocht in Hasselt en Gent wat de mogelijkheden zijn voor alternatieve distributiemodellen. Dat leidde in Hasselt tot het opstarten van het City Depot.
Frans Dumont (gemeenteraadslid): "Het is tijd om ook in Leuven na te gaan denken over slimme stadsdistributie. De ervaringen van het City Depot in Hasselt of van een aantal Nederlandse steden kunnen zeker nuttig zijn. In Hasselt is het stadsdepot aan de rand van het stedelijk gebied, waardoor leveranciers de hele dag kunnen komen leveren. Van het depot worden de goederen dan met een elektrische vrachtwagen naar de binnenstad gevoerd. In Leuven zou men bv. kunnen denken aan een overslagpunt in Leuven-Noord, waardoor ook overslag via spoor mogelijk wordt. Leuven zou kunnen samenwerken met organisaties als Flanders Smart Hub en het VIM."
Frans Dumont, gemeenteraadslid
Links:
? PIEK-project: www.flanderslogistics.be/piek2/index.php
? Flanders Smart Hub: www.flanderssmarthub.be/home
? D-Via: www.d-via.be/fb111migh1203ojad1siad51.aspx
? City Depot: www.citydepot.be
(Foto's: City Depot Hasselt)