Leuven verdubbelt aantal laadpalen op openbaar domein

01 Oktober 2024

Leuven verdubbelt aantal laadpalen op openbaar domein

"Door meer laadpalen te voorzien op het openbaar domein willen we het makkelijker maken om je elektrische wagen op te laden en de omschakeling naar elektrisch rijden stimuleren." - David Dessers

Sinds eind 2022 werkt stad Leuven samen met de Vlaamse overheid voor het plaatsen van laadinfrastructuur voor elektrische wagens. Op minder dan twee jaar tijd kwamen er maar liefst 76 publieke laadpalen bij. Dat brengt het aantal publieke laadpalen in Leuven op 150. De komende maanden worden er nog 56 bijgeplaatst en zullen er meer dan 200 laadpalen op het openbaar domein staan. De versnelling is dus ingezet. Door meer laadpalen te voorzien wil de stad de omschakeling naar elektrisch rijden stimuleren.

"We zijn bezig aan een inhaalbeweging als het gaat over laadpalen op het openbaar domein. Tussen 2017 en 2021, toen we nog met Fluvius samenwerkten, werden er 74 publieke laadpalen geïnstalleerd. Sinds eind 2022 werken we samen met de Vlaamse overheid en hebben we de versnelling ingezet. Op minder dan twee jaar tijd kwamen er maar liefst 76 publieke laadpalen bij en er zitten er nog 56 in de pijplijn", vertelt schepen van mobiliteit David Dessers. "Door meer laadpalen te voorzien op het openbaar domein willen we het makkelijker maken om je elektrische wagen op te laden en de omschakeling naar elektrisch rijden stimuleren."

20 van de 76 nieuwe laadpalen zijn voorbehouden voor deelwagens. Naast deze laadpalen op het openbaar domein is er ook een aanbod van 240 laadpalen in publieke parkings of op parkings van bijvoorbeeld grootwarenhuizen. Aan de meeste laadpalen kunnen twee wagens laden.

Laadpaal aanvragen

Het laden van elektrische wagens gebeurt bij voorkeur op privéterrein en in parkeergarages bijvoorbeeld. Maar dat is niet voor iedereen mogelijk. Wie niet kan laden op privéterrein, kan een laadpaal op het openbaar domein aanvragen. "Inwoners met een 100% elektrisch voertuig (in bestelling) en zonder laadmogelijkheid op privéterrein kunnen eenvoudig via www.leuven.be/laadpunten een laadpaal aanvragen, op voorwaarde dat er nog geen publiek laadpunt is op 250 meter van hun adres", legt schepen Dessers uit. "Met dit aanbod willen we een wirwar van laadkabels over de stoep vermijden die de toegankelijkheid van de voetpaden in het gedrang brengen."

Na goedkeuring door de stad, de Vlaamse overheid en de exploitant van de laadpalen wordt de laadpaal geplaatst. Er wordt onder meer nagekeken of de voetpaden toegankelijk blijven, of er mogelijkheden zijn om op privédomein te laden en of het locatievoorstel past in het mobiliteits- en parkeerbeleid van de stad. In de beginperiode liep de doorlooptijd tussen aanvraag van de laadpaal en plaatsing op tot ruim 11 maanden. Deze doorlooptijd is ondertussen sterk ingekort naar circa zes maanden. De stad informeert buurtbewoners met een brief over de plaatsing van de laadinfrastructuur.

Wie wel een privéparkeerplaats heeft, moet zelf zorgen voor een laadpunt op privéterrein of kan opladen aan één van de bestaande laadpalen. Wie een laadpunt wilt installeren op privédomein, heeft daar geen vergunning voor nodig. Om de toegankelijkheid, veiligheid en het publieke karakter van de openbare ruimte te garanderen, is het niet toegelaten om een laadkabel over het voetpad, of andere delen van de openbare weg, te rollen. Ook het gebruik van kabelmatten, -goten, -sleuven en -tegels is niet toegestaan. Wie een woning of garage huurt, moet afspraken maken met de eigenaar.

Vraag- en datagestuurde uitrol

De uitrol van laadinfrastructuur verloopt vraag- en datagestuurd. "Laadpalen worden geplaatst op vraag van inwoners. Zo zijn we zeker dat daar waar de infrastructuur geplaatst wordt, ze ook effectief gebruikt wordt", aldus Dessers. "Daarnaast plaatsen we extra laadpunten op strategische locaties zoals Hoppinpunten en grote semipublieke parkings. Laadpalen die zeer frequent gebruikt worden, breiden we uit met extra laadpunten."

Op die manier bewaakt de stad het evenwicht tussen aantal parkeerplaatsen voor niet-elektrische voertuigen en elektrische voertuigen. Al naargelang er meer elektrische voertuigen op de markt komen, zullen er ook meer publieke parkeerplaatsen voorzien worden van laadinfrastructuur. Bestuurders van elektrische wagens volgen het parkeerregime dat van toepassing is in de zone waar het voertuig wordt opgeladen. Om de hoeveelheid laadpalen op het openbaar domein onder controle te houden, wordt prioriteit gegeven aan de verdere versnelde uitrol van laadinfrastructuur in publieke parkings.

Beleidsplan zero-emissie mobiliteit

De uitrol van laadinfrastructuur past binnen het beleidsplan zero-emissie mobiliteit van de stad. Met dit plan anticipeert de stad op de toekomst. Naast de uitrol van extra laadinfrastructuur, maakt Leuven werk van de verdere elektrificatie van deelwagens en taxi's en zitten er verschillende projecten rond duurzame stadslogistiek in de pijplijn. 

Het beleidsplan past op zijn beurt binnen het Leuvens klimaatactieplan en het Leuvense Klimaatcontract. "We trekken volop de kaart van duurzame mobiliteit en stimuleren meer stappen, meer fietsen en meer en beter openbaar vervoer. Maar voor sommige verplaatsingen heb je de auto nodig en dan moedigen we elektrisch rijden aan. Elektrische wagens stoten immers niks uit, wat onze klimaatambities en de luchtkwaliteit in onze straten ten goede komt", besluit schepen Dessers.