Stad Leuven treedt op tegen haatspraak

21 Maart 2024

Stad Leuven treedt op tegen haatspraak

"We zien dat mensen vaak gewoon verder scrollen als ze online haatspraak zien omdat het zo moeilijk is om daar op een goede manier op te reageren. Met deze campagne willen we Leuvenaars helpen om op eenduidige en krachtige manier tegen haatspraak in te gaan." - Lies Corneillie

Wie op sociale media actief is, ziet vaak haatberichten. Stad Leuven lanceert daarom naar aanleiding van de Internationale dag tegen Racisme en Discriminatie op 21 maart
​een campagne om haat te breken en bloemen te delen op sociale media. Zo wil ze Leuvenaars een eenvoudige manier aanreiken om samen op te komen tegen online haatspraak.
 ​ 

Elk jaar lanceert de stad Leuven op de Internationale dag tegen Racisme en Discriminatie een campagne om bewustzijn rond racisme te creëren, om samen te bouwen aan een Leuven zonder racisme en discriminatie. Dit jaar trekt de stad de campagne open en focust ze op alle online haatspraak.

"Aanzetten tot haat op het internet is helaas alomtegenwoordig. Bepaalde reacties op artikels en berichten zijn soms walgelijk, erg kwetsend en soms zelfs strafbaar. De impact van dergelijke berichten is groot. Met deze campagne willen we Leuvenaars helpen om op eenduidige en krachtige manier tegen haatspraak in te gaan. Want laat ons duidelijk zijn: haatspraak, online én offline, kan niet door de beugel", vertellen schepen van diversiteit Lalynn Wadera en schepen van gelijke kansen Lies Corneillie. ​ ​ 

Online vs offline ​

​Sinds enkele jaren organiseert de stad omstandertrainingen in het kader van de 'Got Your Back/Ik Sta Op'-campagne. Deelnemers leren er hoe ze kunnen tussenkomen als ze getuige zijn van grensoverschrijdend gedrag. Die trainingen zijn erg populair. Online is de context anders. Zonder non-verbale communicatie en menselijke connectie kan je online geen diepgaand gesprek voeren. Je weet ook niet wie er achter het scherm zit: soms zijn online profielen geen échte personen. Het is niet altijd veilig om zomaar inhoudelijk te reageren en oogcontact maken is onmogelijk. ​ 

GIF met bloemen ​

​Daarom lanceert de stad nu de campagne 'breek haat, deel bloemen'. "Omdat afkomst vaak aanleiding geeft tot kwetsende online reacties, lanceren we de bloemen op de Internationale Dag tegen Racisme, zodat we vanaf vandaag ook online met impact kunnen tussenkomen", zegt schepen van diversiteit Lalynn Wadera. "Wie haatspraak ziet en met impact wil tussenkomen, kan de GIF met bloemen delen en zo het mikpunt steunen".

"Maar de bloemen zijn natuurlijk veel breder inzetbaar. Of het nu gaat om hoe je eruitziet, van wie je houdt of hoe jij in het leven staat, online haatspraak slaat diepe wonden", vult schepen van gelijke kansen Lies Corneillie aan. "We zien dat mensen vaak gewoon verder scrollen als ze online haatspraak zien omdat het zo moeilijk is om daar op een goede manier op te reageren. Inhoudelijke reacties leiden er vaak toe dat de discussie ontspoort en verder polariseert. Daarom gaan we voor dit laagdrempelig instrument."

De stad roept alle Leuvenaars op om de GIF te posten als ze online haatspraak zien op sociale media. Zie je dat iemand anders de GIF al postte? Geef deze GIF dan een duimpje, zo worden de bloemen nóg zichtbaarder.