Leuven is voor derde keer de beste Veggie Stad

03 April 2024

Leuven is voor derde keer de beste Veggie Stad

"We zijn blij dat we ons voor de derde keer mogen kronen tot de beste Veggie Stad van het land. We hopen dat heel wat Leuvenaars de smaak te pakken hebben gekregen en ook de komende maanden voor (meer) veggie kiezen." - David Dessers

Dankzij de Veggie Challenge werd maart voor de vijfde keer omgedoopt tot veggie maand. Vijftien steden en gemeenten schaarden zich achter de campagne van ProVeg en riepen hun inwoners op om mee te doen. Leuven had de meeste deelnemers per aantal inwoners en is de beste Veggie Stad 2024. Deinze werd tweede en Brugge vervolledigt de top 3.

De Leuvenaars werden op verschillende manieren gemotiveerd om mee te doen met de Veggie Challenge. Zo was er bij de lancering eind februari een infostand met gratis proevertjes aan de bibliotheek Tweebronnen in Leuven. Wie zich inschreef voor de Veggie Challenge maakte kans op een cadeaubon voor een vegan restaurant in Leuven. En op woensdagavond 20 maart organiseerde de stad samen met de ProVeg-vrijwilligers een plantaardige potluck. De stad hoopte hiermee zoveel mogelijk Leuvenaars te overtuigen om de voordelen van plantaardig eten te ontdekken. 

Schepen van landbouw en consumptie David Dessers reageert alvast opgetogen: "We zijn blij dat we ons voor de derde keer mogen kronen tot de beste Veggie Stad van het land. Het toont aan dat er in Leuven een draagvlak is voor duurzame, vegetarische en gezonde voeding. Dat vertaalt zich ook in een steeds groter aantal plantaardige gerechten op restaurant en steeds meer vegetarische restaurants en snackbars. We hopen dat heel wat Leuvenaars de smaak te pakken hebben gekregen en ook de komende maanden voor (meer) veggie kiezen." 

Dat er draagvlak is, blijkt ook uit recent onderzoek van iVOX in opdracht van ProVeg vzw. 35% van de Belgen die geen vegetariër of (bijna-)veganist zijn, geven aan in de toekomst hun vlees-, vis- en/of zuivelconsumptie te willen verminderen. Dat gaat van wekelijks vegetarisch eten (16%) tot zo goed als volledig veganistisch eten (3%). Maar campagnes zoals de Veggie Challenge zijn nog steeds broodnodig om dat ook effectief te doen. Het aantal mensen dat volledig vegetarisch (2%) en veganistisch (1%) eet blijft hetzelfde in vergelijking met 2022.

ProVeg wilde het de deelnemers tijdens de Veggie Challenge zo gemakkelijk mogelijk maken om plantaardig te eten. Uit feedback van de deelnemers blijkt dat buitenshuis eten vaak een uitdaging is, daarom zette de organisatie daar tijdens deze editie van de Veggie Challenge extra op in. Maar liefst 81 uitbatingen van Sodexo zetten in maart meer plantaardig op de kaart. Dat gaat van restaurants in bedrijven tot hoger onderwijs en gezondheidszorg in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. De chefs geven aan dat er meer vraag is naar veggie aanbod op het werk en dat het aanslaat. Doordat de Veggie Challenge zichtbaar is, kiezen mensen ook gemakkelijker voor veggie. 

Meer plantaardig eten is een van de meest impactvolle acties die je als individu kan doen. Het is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor je gezondheid en het dierenwelzijn. Maar de smaakpapillen willen natuurlijk ook wel wat en door zelf te proeven hoe lekker het is, krijgen mensen pas echt de smaak te pakken.