Wordt Leuven opnieuw de beste veggiestad?

01 Maart 2022

Wordt Leuven opnieuw de beste veggiestad?

Net als vorig jaar roept stad Leuven haar inwoners op om in maart de VeggieChallenge aan te gaan en een maand lang minder vlees en meer plantaardig te eten. De VeggieChallenge is een initiatief van EVA vzw en Proveg International. Wie zich inschrijft, ontvangt een maand lang tips, weekmenu’s, recepten en boodschappenlijstjes van een online coach. De stad hoopt hiermee zoveel mogelijk Leuvenaars te overtuigen om een maand lang de voordelen van plantaardig eten te ontdekken. De stad of gemeente met procentueel het hoogste aantal deelnemers ontvangt de VeggieChallenge 2022 Award. Vorig jaar ging Leuven ook al aan de haal met de award. Worden de Leuvenaars ook dit jaar opnieuw de beste VeggieBurgers? Om de oproep kracht bij te zetten bonden schepen van landbouw en consumptie David Dessers en Fien Louwagie van EVA vzw vandaag hun keukenschort voor en draaiden ze enkele uren mee in de keuken van plantaardig restaurant Noordoever in de Vaartkom. "We merken dat heel wat mensen minder vlees willen eten, maar vaak niet goed weten hoe daaraan te beginnen. Met de VeggieChallenge willen we hen over de streep trekken", aldus schepen David Dessers. "Wie zich inschrijft, kan zich dertig dagen lang door een online coach laten begeleiden. We willen zo aantonen hoe makkelijk het is om wat minder vlees te eten. We hopen dat zoveel mogelijk Leuvenaars de uitdaging aangaan en dat we ons opnieuw kunnen kronen tot de beste VeggieBurgers van het land. Ik doe alvast mee!" "We hopen dat zoveel mogelijk Leuvenaars de uitdaging aangaan en dat we ons opnieuw kunnen kronen tot de beste VeggieBurgers van het land." - David Dessers Als deelnemer kies je zelf hoe ver je wilt gaan: enkele dagen per week vegetarisch, een hele maand vegetarisch of een hele maand veganistisch. Ook de Leuvense schepenen Lies Corneillie, Thomas Van Oppens en Lalynn Wadera gaan de uitdaging aan. Inschrijven kan via https://www.veggiechallenge.be/. Goed voor de gezondheid, het klimaat, dierenwelzijn en je portefeuille Minder dierlijke producten eten is niet alleen goed voor de gezondheid, het heeft ook een positieve impact op het klimaat. Als 50.000 Belgen een maand lang veggie eten, besparen we samen 950.000 kg CO2 en 1.450.000.000 liter water. Dat komt neer op 58.000.000 keer douchen. Minder vlees eten komt bovendien het welzijn van dieren ten goede en je bespaart er ook een flinke duit mee. De VeggieChallenge past dan ook perfect binnen de ambities van de stad om klimaatneutraal te worden en binnen de doelstellingen van de Leuvense voedselstrategie 'Voeding Verbindt'. "Meer en meer steden zetten via een voedselstrategie in op meer plantaardige voeding. Het is dan ook heel fijn dat stad Leuven zich na het succes van vorig jaar opnieuw achter de VeggieChallenge schaart als een van de dertien deelnemende steden en gemeentes", vult Fien Louwagie van EVA vzw aan. Veggie uit eten "Met de campagne willen we ook de lokale horeca ondersteunen die een moeilijke en onzekere periode achter de rug heeft. Quasi elke horecazaak in Leuven heeft ondertussen een kwaliteitsvol vegetarisch aanbod. Dus wie graag wat meer vegetarisch wilt eten, maar geen keukenprins(es) is of weinig tijd heeft om te koken, kan bij heel wat Leuvense horecazaken terecht voor een vegetarische maaltijd", aldus Dessers. Online kookworkshop Stad Leuven organiseert op 10 maart om 18 uur ook een gratis online kookworkshop voor wie graag inspiratie opdoet. Lesgeefster Veerle geeft een workshop van ongeveer anderhalf uur. Je leert eenvoudige en lekkere vegetarische gerechten maken met ingrediënten die je vindt in de supermarkt. Je kiest zelf of je alleen kijkt of meekookt van thuis uit. Inschrijven kan via www.leuven.be/veggiechallenge. Een initiatief van EVA vzw en Proveg international De VeggieChallenge is een initiatief van EVA vzw en Proveg international in samenwerking met Colruyt en Garden Gourmet. "Al meer dan 450.000 mensen wereldwijd en bijna 40.000 in België deden de voorbije jaren mee met de campagne. 90% van de deelnemers geeft aan ook na zijn of haar deelname gezonder veggie te blijven eten. De campagne heeft dus een blijvende impact", besluit Fien Louwagie.