Er blijken verschillende types bushokjes te zijn. De oude bushokjes hebben tl-lampen. Die lampen springen tegelijk aan en uit met de straatverlichting (en hebben al dan niet een eigen elektriciteitsmeter). Je kunt die als stad niet zelf programmeren. De nieuwe bushokjes hangen niet aan het elektriciteitsnet. Ze werken met LED-lampen en batterijen die opgeladen worden met zonnepanelen op het dak. Sommige daarvan springen automatisch aan als de duisternis invalt voor x aantal uren. 's Nachts doven ze en twee uur voor zonsopgang springen ze weer aan tot het klaar genoeg is. Een variant daarop is identiek geprogrammeerd maar springt ook 's nachts aan indien aanwezige sensoren beweging detecteren in het hokje.
Toon Toelen: "Na onze vraag in de commissie wil de stad nu in kaart brengen welk bushokje welk type verlichting heeft. De bedoeling is alle tl-systemen te vervangen door zuinige LED. De stad heeft nu twee proefopstellingen besteld om te bestuderen: van elk LED-systeem één. Ik heb erop aangedrongen dat men minstens voor de hokjes op het tracé van de nachtbussen telkens voor het LED-type met bewegingsdetectie kiest, omdat die ook in het holst van de nacht gebruikt worden. We zijn blij dat dankzij onze tussenkomst het comfort en de veiligheid van de busgebruikers 's nachts zal verbeteren."
Toon Toelen, gemeenteraadslid
Reacties
Aanmelden via
Facebook Twitter