Eerste van vijftig hoppinpunten geopend

27 September 2020

Eerste van vijftig hoppinpunten geopend

"Met deze hoppinpunten maken we het voor de inwoners en bezoekers van Leuven makkelijker om een deelfiets of -wagen te gebruiken en bieden we een aantrekkelijk alternatief voor wagenbezit." - David Dessers  

Combi- en deelmobiliteit binnen handbereik

Schepen van mobiliteit David Dessers heeft vandaag samen met Vlaams minister van mobiliteit en openbare werken Lydia Peeters het eerste van vijftig hoppinpunten in Leuven geopend. Op zo'n hoppinpunt vind je verschillende vervoersmiddelen gebundeld terug. Je kunt er een (elektrische) deelfiets of deelbakfiets ontlenen, een (elektrische) deelwagen gebruiken of de bus, trein of taxi nemen. De komende jaren breidt de stad het aantal hoppinpunten uit naar vijftig. Zo ligt combi- en deelmobiliteit binnen handbereik.

"Deze hoppinpunten maken het voor de Leuvenaars makkelijker maken om gebruik te maken van deel(bak)fietsen en -wagens. Maar ook voor de vele mensen die elke dag naar Leuven komen om te werken en de vele bezoekers vormen de hoppinpunten een meerwaarde. Zij kunnen er verschillende vervoersmiddelen vlot met elkaar te combineren. Op een hoppinpunt kun je bijvoorbeeld overstappen van de trein op de fiets en de laatste kilometers van je traject met de deelfiets afleggen", vertelt schepen Dessers. Op sommige hoppinpunten zal je ook publieke laadpalen kunnen gebruiken en buggy's en rolstoelen kunnen ontlenen. De hoppinpunten worden aangegeven met een zuil waarop je het beschikbare aanbod kunt raadplegen.

De hoppinpunten zijn een belangrijke stap in het ontwarren van de mobiliteitsknoop in Leuven en dragen bij tot een aangename, bereikbare en klimaatneutrale stad. "Door als stad deze hoppinpunten in te richten brengen we alle vervoersopties bij elkaar en geven we de reiziger alle kaarten in handen om op zoek te gaan naar alternatieven voor de wagen", vervolgt David Dessers. "Zo beperken we ook parkeerproblemen op straat en hoeven Leuvenaars niet per se zelf een dure bakfiets of wagen aan te schaffen." Ze zijn bovendien een antwoord op de 'verrommeling' van het openbaar domein door het grote aanbod van onder andere deelfietsen, deelauto’s en e-steps, die vaak lukraak gestald worden op het openbaar domein, te bundelen. 

50 hoppinpunten

In totaal richt de stad de komende jaren vijftig hoppinpunten in, vijf grote, tien middelgrote en vijfendertig zogenaamde buurthoppinpunten. Vandaag werden de eerste veertien geopend. Het gaat over de volgende locaties: Heverlee-station, Parkpoort, Bibliotheek Heverlee, Bibliotheek Tweebronnen, De Becker-Remyplein, Gemeenteplein, Naamsepoort, Philipssite, Rector De Somerplein, Sint-Jacobsplein, Sint-Maartensdal, Vaartstraat, Victor Broosplein en Wilsele-Dorp. Voor de selectie van deze punten zocht de stad naar locaties waar verschillende vervoersopties bij elkaar komen en luisterde ze naar de suggesties van Leuvenaars via het platform www.leuvenmaakhetmee.be en de input van buurtbewoners. Zo kwamen de hoppinpunten aan Parkpoort en het Gemeenteplein tot stand na overleg met de buurt. Op de website van de stad vind je een overzicht van alle hoppinpunten en welke vervoersmiddelen je er kan gebruiken.

Steun van Europa

De stad kan voor de inrichting van de hoppinpunten rekenen op een Europese subsidie van 516.721 euro als Interreg-project en legt daar zelf ruim 350.000 euro bovenop, deels financieel en in werkuren. Behalve Leuven nemen ook Amsterdam, Nijmegen, Manchester, Dreux en Kempten aan dit project deel.