Heraanleg fietspad aan KBC-kantoor op Martelarenplein

24 Juli 2019

Heraanleg fietspad aan KBC-kantoor op Martelarenplein

Vanaf maandag 29 juli werkt de stad Leuven aan het fietspad ter hoogte van het stadskantoor en het KBC-kantoor. De werken duren één maand, tot eind augustus. Na de heraanleg zal het er veiliger zijn voor fietsers en voetgangers en zal het auto- en busverkeer er minder belemmerd worden. Omleiding voor auto’s en bussen Tijdens de werken kunnen fietsers en voetgangers de werfzone passeren. Fietsers richting het Martelarenplein doen dat via een tijdelijke fietsstrook op de rijbaan. Richting het Provinciehuis gebruiken ze het fietspad op de binnenring. Voetgangers kunnen in beide richtingen via de esplanade voor het stadskantoor en de brede trap onder de fietsspiraal wandelen. Die trap wordt gedeeltelijk opengesteld. Door de werken kunnen auto’s de U-bocht ter hoogte van het KBC-kantoor niet maken om terug te draaien naar de binnenring of naar de Tiensepoort. Auto’s die toch op de binnenring moeten zijn, volgen vanaf de Tiensepoort een omleiding via de Blijde Inkomststraat en de Maria Theresiastraat. De Oostertunnel onder het Martelarenplein en parking De Bond blijven bereikbaar. De toegangsweg naar de parking onder het stadskantoor, KBC en het Provinciehuis blijft vrij. Ook de ingang van de fietsenstalling onder het stadskantoor en de bromfietsenparking voor het stadskantoor blijven bereikbaar. De bussen van De Lijn volgen vanaf de Tiensepoort via de Blijde Inkomststraat en de Maria Theresiastraat een omleiding naar het station. Alternatieve kiss-and-rideparkings De acht kiss-and-rideparkings voor het stadskantoor zijn door de werken niet bereikbaar. Die krijgen in de toekomst bovendien een opvallende kleur zodat het duidelijker is voor autobestuurders waar ze kunnen stationeren als ze iemand komen afzetten of ophalen. Er komen vier tijdelijke kiss-and-rideplaatsen op het einde van de Maria Theresiastraat. Meer veiligheid en comfort voor fietsers en voetgangers Aan het KBC-bankkantoor aan het Martelarenplein stationeren auto’s vaak op het fietspad als ze iemand komen ophalen of afzetten. Dat is niet de bedoeling. "De afscheiding tussen rijbaan en fietspad wordt duidelijker zodat auto’s niet meer kunnen stationeren op het fietspad. Het wordt dus een pak veiliger fietsen." - David Dessers "De afscheiding tussen rijbaan en fietspad wordt duidelijker zodat auto’s niet meer kunnen stationeren op het fietspad. Om de doorstroming van fietsers en voetgangers te verbeteren, werken we de niveauverschillen tussen de verschillende soorten verhardingen weg. De stad verhoogt daarmee de veiligheid en het comfort voor fietsers en voetgangers die langs de Tiensevest naar het Martelarenplein rijden en wandelen", licht David Dessers, schepen van mobiliteit, toe. Fietsbewegingen verduidelijken De stad brengt wegmarkeringen aan om de verschillende fietsstromen te verduidelijken. Zo wordt de weg naar de ondergrondse fietsenstalling onder het stadskantoor beter aangeduid (tweerichtingsverkeer voor fietsers). “De verkeerssituatie is vandaag niet evident op deze plaats. Met deze aanpassingen wordt de situatie beter leesbaar voor alle weggebruikers,” zegt Dirk Vansina, schepen van openbare werken. Ook op het einde van de Maria Theresiastraat past de stad de verkeerssituatie aan. Daar komen haaientanden. Zo moet verkeer dat uit de Maria Theresiastraat komt in de toekomst voorrang verlenen aan o.a. fietsers die van het Martelarenplein richting de Tiensepoort rijden.