Groen! wil verbetering netheid aan busstation
20 November 2009
Wat betreft netheid en wachtcomfort was het busstation van Leuven van bij het begin geen hoogvlieger. Dit wekt de nodige verwondering omdat het ongetwijfeld een van de meest gebruikte van Vlaanderen is en dus juist bijzondere aandacht verdient. In de loop der jaren heeft De Lijn ? weliswaar mondjesmaat ? gepoogd hierin verbeteringen aan te brengen. Eerst werden de perrons verbreed en toegankelijker gemaakt. Nog later kwamen er windschermen om de reizigers een beetje te beschermen tegen de koude en de wind en er werden ook enkele zitplaatsen aangebracht. De toestand nu is echter niet goed, zo zegt Marleen Demuynck (gemeenteraadslid): "Aan deze windschermen ontbreken na al die tijd nog steeds enkele panelen zodat de wachtende reiziger nog steeds in de tocht staat. Bovendien hebben de glazen schermen nog nooit een spatje zeep of water gezien. De perrons en de directe omgeving ogen met de dag viezer en groezeliger en ademen steeds meer een armoedige grauwe sfeer uit."
Volgens Groen! is het geduld van de busreiziger nu echt wel lang genoeg op de proef gesteld. Daarom vragen we aan het stadsbestuur van Leuven om dringend de nodige stappen te zetten om aan de situatie te verhelpen.
Marleen Demuynck: "We stellen voor dat de stad aandringt bij de directie van De Lijn om zonder dralen de windschermen op de perrons behoorlijk af te werken en ervoor te zorgen dat ze regelmatig gereinigd worden. De stad zou er verder voor moeten zorgen dat de wachtperrons en hun directe omgeving in de toekomst regelmatig en grondig schoongemaakt worden zodat ze er even proper en netjes bij liggen als de rest van het openbaar domein en de andere wachthuisjes in de stad. Ten slotte vragen we dat indien nodig bijkomende kredieten voor onderhoudscontracten ? bij voorkeur via tewerkstelling in de sector van de sociale economie ? ingeschreven worden in de begroting 2010 van de stad Leuven."
Marleen Demuynck , gemeenteraadslid