Groen! vraagt stop in Leuven voor nieuwe IC-trein

05 Mei 2006

Vanaf december zal op werkdagen via de hogesnelheidslijn Leuven - Ans een bijkomende IC (intercitytrein) tussen Liège en Brussel rijden. Groen! heeft geen bezwaar tegen deze tweede snelle verbinding. Groen! is het echter niet eens met het feit dat deze trein niet te Leuven zal stoppen. Raadslid Frans Dumont legt uit waarom: "Leuven is het vijfde belangrijkste knooppunt van het Belgische spoorwegnet. Leuven telt op een doorsnee werkdag 21.891 instappende reizigers, Liège-Guillemins 13.130. Buiten de spitsuren valt te vrezen dat deze nieuwe verbinding weinig benut zal worden. Een bijkomende stop te Leuven zal voor een betere bezetting zorgen." Er is nog een bijkomende reden om deze nieuwe IC in Leuven te doen stoppen. In vergelijking met de IC A (Oostende - Brussel - Eupen)biedt deze trein een goede aansluiting op de IR-Q (Liège - Aachen). In vergelijking met Antwerpen, Brugge, Gent, Liège, Namur, Mons en Arlon moet Leuven het momenteel als provincieplaats zonder internationale treinen stellen. Reizigers vanuit Leuven met bestemming Duitsland moeten in Liège-Guillemins 19 minuten op hun aansluiting op de Thalys wachten. Toen er vanuit Leuven nog rechtstreekse treinen, zonder verplichte reservering, naar Aachen reden, was de reiziger 9 minuten sneller en goedkoper ter plaatse. Frans Dumont: "Groen! vindt dat Leuven als provinciehoofdplaats en universiteitsstad met internationale uitstraling opnieuw een stopplaats moet worden voor internationale treinen. Zolang dit niet het geval is, kan een stop van deze nieuwe IC-trein te Leuven voor enig soelaas zorgen."

Frans Dumont, gemeenteraadslid Jan Mertens, voorzitter