Gebruik bestaande parkings in plaats van nieuwe bij te bouwen

21 Februari 2015

Groen heeft deze namiddag een telling uitgevoerd in een aantal autoparkings in de stad. Daaruit blijkt vooral dat er heel veel plaatsen open blijven. Investeren in nieuwe projecten als een Bruulparking heeft dan ook geen enkele zin. Bestaande parkings beter gebruiken is veel slimmer, en ook veel goedkoper. Er wordt vaak gezegd dat er een acuut tekort aan parkeerplaatsen voor auto's zou zijn in de binnenstad. Maar is dat wel zo? Dat wilde Groen onderzoeken, en daarom gingen we op pad om het aantal nog vrije plaatsen te tellen, op een zaterdagnamiddag, tussen 14 en 15.30 uur. En de resultaten spreken voor zich. Op het moment van onze telling hadden de volgende onderzochte parkings nog het genoemde aantal vrije plaatsen: Bond 90, Ladeuze 108, H. Hart 206, Sint-Jacobs 73, Bodart 17, Philips 990, Sint-Maartensdal 117, Minckelers 417.

David Dessers (gemeenteraadslid): "Wij hebben altijd gezegd dat het voorstel om een nieuwe grote parking te bouwen in de binnenstad, de Bruulparking, om heel veel redenen een heel slecht idee is. We zijn ervan overtuigd dat ons alternatief veel zinvoller is. Aan de ene kant is het beter de al bestaande parkings optimaal te gebruiken. Dat houdt in dat er sterker moet worden ingezet op de randparkings, zoals de Philips. Die kunnen gecombineerd worden met een frequente en comfortabele pendelbus, die bezoekers snel naar de binnenstad brengt. Aan de andere kant zou er nog sterker moeten gekozen worden voor fiets en openbaar vervoer. Dat gaat meestal sneller, het is veel goedkoper en ook veel beter voor het milieu. Als we tegelijk ook een goed systeem van thuisbezorging uitbouwen dat ook door kleinere winkels kan gebruikt worden, kunnen we de winkels extra troeven geven en de klanten minder redenen om hun auto te gebruiken."

Wat de Bruulparking betreft, hebben we trouwens ook een staptest gedaan. Vertrekkend van een winkel in het wandelgedeelte van de Mechelsestraat stapten we naar de ingang van de mogelijke Bruulparking, die van Sint-Maartensdal of Mincklers en de Ladeuze. En wat bleek? De afstand naar de Bruul was duidelijk de langste. Daarna kwam Sint-Maartensdal/Minckelers, en Ladeuze was het dichtstbij. Gezien de cijfers die we vandaag zagen voor de parkings in de Minckelersstraat, is het veel zinvoller om die te promoten, onder meer door opname in het geleidingsysteem, dan een nieuwe te willen bouwen.

David Dessers, gemeenteraadslid