23 mrt 2020

Fietstunnel onder de Tiensesteenweg geopend

Goed nieuws voor fietsers, want de gloednieuwe fietstunnel onder de Tiensesteenweg is open. De stad Leuven bouwde het afgelopen jaar een fietstunnel onder de Tiensesteenweg die 25 meter lang is en 4,5 meter breed. De tunnel verbindt Kessel-Lo en Heverlee en is een belangrijk onderdeel van de fietssnelweg F24 Leuven-Tienen.

Vlot en veilig oversteken

Vanaf nu kunnen voetgangers en fietsers de Tiensesteenweg vlot en veilig onderdoor zonder ook maar één auto te kruisen. De tunnel sluit langs de ene kant van de Tiensesteenweg aan op de fietsstraat in park Belle-Vue. Aan de andere kant loopt de tunnel uit op een nieuw fietspad in de spoorwegberm. Dat fietspad sluit aan op de bestaande fietsbrug Tivoli over de sporen. Met de fietstunnel werkt de stad opnieuw een missing link weg in de drukke fietsverbinding tussen Heverlee, Kessel-Lo en het stadscentrum.

De werken aan de tunnel verliepen vlot. Dankzij de begeleiding van de minderhindercoördinator bleef de hinder tijdens de werken beperkt. Maar vooral de arbeiders verdienen een speciale vermelding. Zij werkten stevig door. Zo deden ze tijdens de hittegolf van de zomer 2019 een extra inspanning tijdens het weekend om de put van de Tiensesteenweg uit te graven. Zo kon de tunnel daarna perfect volgens plan onder de steenweg geschoven worden.

"Dankzij de fietstunnel kunnen fietsers, maar ook voetgangers, zich een pak veiliger en comfortabel verplaatsen tussen Heverlee en Kessel-Lo." - David Dessers

Totaalplaatje

"De fietstunnel betekent een grote stap vooruit voor de fietsers. Samen met het nieuwe fietspad in het talud langs het spoor, de heraanleg van de Martelarenlaan, de fietsspiraal en binnenkort de opening van de nieuwe Parkwegbrug zal de fietstunnel het comfort en de veiligheid voor de fietser enorm verhogen", vertelt schepen van mobiliteit David Dessers.

Als de nieuwe Parkwegbrug over de sporen klaar is, kunnen fietsers vanuit Abdij van Park via een veilige, autoluwe route naar het stadscentrum rijden. Via de Parkwegbrug en de Tivolibrug steken ze de sporen over. Dankzij het nieuwe fietspad en de fietstunnel rijden ze onder de Tiensesteenweg naar park Belle-Vue en de Martelarenlaan zonder auto’s te moeten kruisen. Vanaf de Martelarenlaan, een fietsstraat waar auto’s de fietsers niet mogen inhalen, kunnen ze naar de fietsspiraal rijden die uitkomt op het Martelarenplein aan het station.

Fietssnelweg F24

De nieuwe tunnel en fietspad vormen daarnaast een belangrijke schakel in de realisatie van de fietssnelweg F24. Die zal in de toekomst Leuven met Tienen verbinden. Via de Hoegaardsestraat en nog te bouwen infrastructuur langs de spoorweg zullen fietsers veilig en comfortabel richting Bierbeek, Boutersem en Tienen kunnen fietsen via het station van Vertrijk.

Geen feestelijke opening door coronavirus

Normaal plande de stad, samen met de buurtbewoners, dit weekend een groot openingsfeest met allerlei randactiviteiten. Maar door alle noodzakelijke maatregelen om de verspreiding van het coronavirus af te remmen, besloot de stad dit evenement te annuleren.

Kostprijs

Het totale kostenplaatje van de tunnel en het nieuwe fietspad bedraagt meer dan 4 miljoen euro. De provincie Vlaams-Brabant en de Vlaamse overheid investeerden elk bijna 1,3 miljoen euro (Fietsfonds), het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) reikte een subsidie uit van 660.000 euro, het Agentschap Wegen en Verkeer en de stad Leuven deden daar nog respectievelijk 600.000 euro en 780.000 euro bovenop.

Na de opening van de tunnel moeten er nog een aantal kleine werken uitgevoerd worden. Zo komt er nog een bijkomende leuning in het midden van de trap aan de zijde van basisschool De Ark en komt er verlichting langs het volledige fietspad. Die werken laten nog even op zich wachten omdat de aannemer het werk stopgezet heeft door de verstrengde federale maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te vertragen.