Fietsen + laden/lossen op het jaagpad : samen is mogelijk

06 Augustus 2018

Fietsen + laden/lossen op het jaagpad : samen is mogelijk

Fietsen langs het jaagpad is dikwijls de snelste, aangenaamste en veiligste route voor pendelaars, scholieren en recreatief verkeer. Wanneer het jaagpad onderbroken is door de activiteiten van een bedrijf aan het water, pleiten Groen Leuven, Haacht en Herent voor een oplossing waarbij zowel de fietsers als de bedrijven tevreden zijn. Dat kan door een fietstunnel, een herinrichting van de kade-infrastructuur of slagbomen. Hilde Van Wichelen (gemeenteraadslid Leuven, plaats 43): “Jaagpaden zijn goede verbindingen voor fietsers. Ze zijn autovrij en zijn breed genoeg om elkaar vlot en snel te kruisen. Er zijn nauwelijks kruispunten, de routes zijn rechtlijnig en je fietst in een groene omgeving. Maar een jaagpad is niet altijd een officieel fietspad, maar een dienstweg. Fietsen is toegestaan maar niet altijd afdwingbaar. Dat brengt soms gevaarlijke situaties met zich mee. In de buurt van een bedrijf kunnen fiets- en vrachtwagenverkeer er met elkaar in conflict komen. Om problemen te voorkomen, krijgen deze bedrijven dan de toestemming van Waterwegen en Zeekanaal (de eigenaar van het jaagpad) om het jaagpad af te sluiten. Zo sloot nv André Celis, in opdracht van De Vlaamse Waterweg, enkele jaren geleden het jaagpad af in Hambos-Haacht, tot onbegrip van de vele fietsers die nu een hele omweg moeten maken langs onveilige wegen” Wouter Florizoone (plaats 7 voor Groen Leuven): ”Het kan anders. Om een omweg te vermijden, bouwde de gemeente Rumst een fietstunnel onder de kade, zodat fietsers een vrije en veilige doorgang hebben. In Rumst aan de noordoever van de Rupel is het jaagpad ook een fietssnelweg, de F17. Het is een populaire verbinding voor fietsers. Daarnaast steken heftrucks vanuit een laad-en losponton op de Rupel het jaagpad over om zo de bedrijfssite van baksteenfabrikant Wienerberger te bereiken. De gemeente Rumst heeft in samenwerking met de gemeente Boom, Waterwegen en Zeekanaal, het Agentschap Natuur en Bos én het bedrijf Wienerberger oplossingen uitgewerkt om fietsers een veilige doortocht te garanderen. Het jaagpad buigt nu licht af en loopt via een korte tunnel onder de kade door. Op die manier zijn laad- en losverkeer en fietsverkeer van elkaar gescheiden. Fietsers moeten dus niet omrijden of stoppen.” Jos Vandikkelen (lijsttrekker Groen Herent): "We willen deze of varianten van deze oplossing ook graag zien langs de Vaart (F8). Vele fietsers zijn misnoegd omdat ze, zonder dat er inspraak is geweest, moeten rondrijden aan Cargill. Natuurlijk is het goed dat dit bedrijf een deel van haar transport via het kanaal organiseert. Maar hoe vaak is de laad- en loskade in gebruik? Nu fietsers het jaagpad alsmaar meer gebruiken zijn we sterke voorstanders van een alternatief voor de omweg." Dieter Van Besien (lijsttrekker Groen Haacht): “Bij Celis in Hambos is de laadkade lang (120m) en is  ondertunneling daardoor geen optie omwille van de kostprijs. Daar zijn slagbomen een oplossing; gesloten tijdens de werkuren, erna geopend voor fietsverkeer. Bij IOK in Mol doen ze dat op dezelfde manier met poorten. Op die manier hoeven fietsers geen lange omleiding te maken via de straten rondom de bedrijfssite.” Tie Roefs (lijsttrekker provincieraad Vlaams-Brabant) : “Niet alleen langs de Vaart Leuven-Mechelen, maar ook op andere plaatsen in onze provincie kan dit een waardevolle oplossing zijn. Ik denk ook aan het kanaal Brussel-Charleroi. Vanuit Groen Vlaams-Brabant plaatsen we dit in ons programma voor de komende provinciale verkiezingen.”   Achtergrondinfo : http://www.fietsberaad.be/Kennisbank/Bijlagen/Fiche%20Jaagpad%20Rumst.pdf http://www.bmengineering.be/nl/projecten/tunnel-wienerberger