Buurtbewoners Sint-Maartensdal testen deelwagen en deelfietsen
20 Augustus 2024
"Op vier jaar tijd is het aantal autodelers gestegen met maar liefst 80% en het aantal Leuvenaars dat regelmatig een deelbakfiets gebruikt is vervijfvoudigd. Dat zijn straffe cijfers, maar er is nog marge voor groei. Daarom richten we de komende maanden een tijdelijk Hoppinpunt in aan buurtcentrum Sint-Maartensdal. Eerder deden we dat ook al aan buurtcentrum Mannenstraat." - David Dessers
Een Hoppinpunt is een plek waar je verschillende vormen van deelmobiliteit vindt en vaak ook kan overstappen op het openbaar vervoer. Vanaf vandaag tot 3 december richt stad Leuven een tijdelijk Hoppinpunt in aan buurtcentrum Sint-Maartensdal. Buurtbewoners kunnen er de komende maanden deel(bak)fietsen en een deelwagen testen. Zo wil de stad mogelijke drempels wegnemen en deelmobiliteit verder stimuleren. Eerder richtte de stad ook al een tijdelijk Hoppinpunt in aan buurtcentrum Mannenstraat.
Sinds 2021 vind je in Leuven meer dan veertig Hoppinpunten. De Hoppinpunten zijn één van de vele initiatieven van de stad om duurzame mobiliteit te stimuleren. "Deelmobiliteit is al erg populair in Leuven. Steeds meer Leuvenaars kiezen voor een deelfiets of -wagen. Op vier jaar tijd is het aantal autodelers gestegen met maar liefst 80% en het aantal Leuvenaars dat regelmatig een deelbakfiets gebruikt is vervijfvoudigd. Dat zijn straffe cijfers, maar er is nog marge voor groei en we weten ook dat sommige Leuvenaars moeilijk de weg vinden naar deelmobiliteit. Daarom richten we de komende maanden een tijdelijk Hoppinpunt in aan buurtcentrum Sint-Maartensdal. Eerder deden we dat ook al aan buurtcentrum Mannenstraat. Zo willen we mogelijke drempels wegnemen en mensen toeleiden naar deelmobiliteit", licht schepen van mobiliteit David Dessers toe.
De stad werkt hiervoor samen met VELO en Mobiel 21. "We zijn trots dat we hier in Leuven mee kunnen werken aan een project waarin de stad tracht om deelmobiliteit inclusiever te maken en zo de voordelen ervan te gebruiken om mobiliteitsarmoede aan te pakken", aldus Elisabeth De Roover, projectcoördinator bij VELO.
Startmoment
Buurtbewoners uit Sint-Maartensdal kregen vanmiddag tijdens een startmoment uitleg over hoe ze een deelfiets, -bakfiets en -auto kunnen gebruiken. Ze kregen ook de kans om een proefritje te maken. Met hun eigen fiets konden ze gratis terecht in een fietsherstelplek voor kleine herstellingen. De Fietsschool van Mobiel 21 was daarnaast van de partij om beginnende fietsers wat meer vertrouwen te geven en te informeren over haar fietslessen voor volwassenen.
Feedback
Aan het tijdelijk Hoppinpunt vind je telkens twee gewone deelfietsen, twee elektrische deelfietsen, een elektrische deelbakfiets om je kinderen te vervoeren of boodschappen te doen, een elektrische deelbakfiets met een grote laadbak die vooral bedoeld is om goederen te vervoeren, en een deelauto. De komende maanden kunnen bezoekers van het buurtcentrum de deel(bak)fietsen en -wagen gratis gebruiken, na registratie in het buurtcentrum. Ze kunnen rekenen op begeleiding door de partners en buurtwerkers. Andere buurtbewoners kunnen de fietsen gedurende de testperiode tegen een voordelig tarief ontlenen na registratie op www.leuven.be/deelfietsen.
In ruil vraagt de stad aan de gebruikers om hun feedback te bezorgen. "Zo willen we te weten komen wat buurtbewoners van het Hoppinpunt vinden, welke drempels ze eventueel ervaren en of ze van plan zijn in de toekomst vaker een deelvoertuig te gebruiken", vult Sam Delespaul, onderzoeker bij Mobiel 21 aan. "Op basis van die feedback bekijken we of we in de toekomst structureel deelvoertuigen in de buurt kunnen aanbieden", besluit schepen Dessers.
In december verhuist het Hoppinpunt naar buurtcentrum Casablanca in Kessel-Lo.