Voortaan ook ruimte voor buitenmaatse fietsen in fietsenparking Rector De Somerplein

26 Mei 2023

Voortaan ook ruimte voor buitenmaatse fietsen in fietsenparking Rector De Somerplein

"Dat de bakfiets, maar ook cargofiets en longtailfiets, populair is, stellen we ook vast in de fietsenparking onder het Rector De Somerplein. Daarom hebben we de voorbije dagen de ruimte gereorganiseerd zodat er voortaan stallingsplaatsen zijn voor buitenmaatse fietsen." - David Dessers

Stad Leuven en VELO vzw, die instaat voor het beheer van de fietsenparking onder het Rector De Somerplein, hebben de ruimte in de fietsenparking de voorbije dagen gereorganiseerd. Er zijn voortaan 20 stallingsplaatsen voor buitenmaatse fietsen zoals bakfietsen, cargofietsen en longtailfietsen. Ze komen hiermee tegemoet aan de vraag naar meer ruimte voor deze fietsen. De komende maanden zullen de stad en VELO bekijken hoe ze de parking verder kunnen optimaliseren en onder meer ruimte kunnen maken voor elektrische fietsen.

"Steeds meer mensen kiezen voor een zogenaamde buitenmaatse fiets. Vorige week nog werd bekendgemaakt dat de verkoop van elektrische bakfietsen het voorbije jaar maar liefst verachtvoudigd is. Dat de bakfiets, maar ook cargofiets en longtailfiets, populair is, stellen we ook vast in de fietsenparking onder het Rector De Somerplein. Daarom hebben we de voorbije dagen de ruimte gereorganiseerd zodat er voortaan stallingsplaatsen zijn voor buitenmaatse fietsen", schetst schepen van mobiliteit David Dessers.

Concreet zijn er voortaan 20 plaatsen voor buitenmaatse fietsen. Onder meer ter hoogte van de openbare toiletten werden extra plaatsen gecreëerd. Voortaan wordt het ook makkelijker om je elektrische fiets op te laden met stopcontacten op een goed bereikbare plek. In de nieuwe opstelling zijn er 508 plaatsen voor gewone fietsen.

"In een volgende fase bekijken we de ruimte en kwaliteit voor het parkeren van elektrische fietsen", aldus Jos Vandikkelen van VELO vzw. "De ruimte onder het Rector De Somerplein kunnen we natuurlijk niet groter maken, maar optimalisatie is zeker wel nog mogelijk. Eénmaal dat gebeurd is, zal onze aandacht gaan naar de etagerekken. Die zijn ruim 11 jaar oud en beantwoorden niet meer aan de huidige normen. De fietser en de fietsen evolueren, het is mee aan ons om te onderzoeken hoe een stalling mee kan evolueren."

De stad en vzw VELO zullen de nieuwe opstelling van nabij opvolgen en indien nodig bijsturen.