Bruulparking is fataal slechte beslissing
23 September 2014
Vandaag maakte schepen Devlies bekend dat tegen eind volgend jaar zou worden begonnen met de bouw van de Bruulparking. Voor Groen is het onbegrijpelijk en onaanvaardbaar dat het stadsbestuur doorgaat met dit onzinnige plan. Het staat in alle opzichten volkomen haaks op het voornemen klimaatneutraal te worden en neemt schaarse middelen in beslag die wél hadden kunnen gebruikt worden voor een autoluwe stad. Groen heeft altijd het voornemen verworpen om een rotatieparking te bouwen onder het Bruulpark. Vandaag bevestigt het stadsbestuur dat de belofte om klimaatneutraal te worden geen cent waard is. David Dessers (gemeenteraadslid): "Overgaan tot de bouw van de Bruulparking is een fataal slechte beslissing die Leuven nog voor lang zal vast kluisteren aan een achterhaalde mobiliteitsvisie. Als je klimaatneutraal wilt worden moet je bezoekers per auto niet aantrekken tot in de binnenstad, maar doen overstappen buiten de stad. Investeren in een randparking, bv. via slim gebruik van de parkeergelegenheid van Gasthuisberg, is slimmer. De 600 parkeerplaatsen die er nu bij zullen komen, samen met andere parkings die nog steeds draaien of heropend zijn (zoals de Minckelersparking of die aan Sint-Maartensdal) tonen aan dat het stadsbestuur in geen enkel opzicht van plan is het eigen voornemen om het aantal parkeerplaatsen te bevriezen ('standstill') te honoreren. Er komen integendeel nog eens netto veel plaatsen bij, en dat betekent zoveel meer broeikasgassen. Dat de stad toch zegt klimaatneutraal te willen worden, en de Bruulparking dan ook nog eens als een 'overgangsmaatregel' omschrijft is zonder meer hypocriet. Dat in deze economisch moeilijke tijden miljoenen zullen gebruikt worden voor een oplossing uit het verleden, is totaal onaanvaardbaar. Het zal ertoe leiden dat de foute keuzes letterlijk zullen gebetonneerd worden, voor jaren. Die schaarse middelen had men moeten gebruiken voor de oplossingen van de toekomst, dus voor de uitbouw van een stad waar voetgangers, fietsers en een hoogwaardig openbaar vervoersaanbod het straatbeeld bepalen. Ten slotte stellen we ons heel veel vragen bij de grote overlast die deze parking zal veroorzaken in de dichtbevolkte en kwetsbare buurt eromheen. In die buurt is het recent heraangelegde park overigens een van de weinige groene plekken. Zodra er duidelijkheid is over de bouwaanvraag zullen we bekijken welke middelen we kunnen inzetten om deze cruciale vergissing in de maak tegen te houden."
David Dessers, gemeenteraadslid