Brochure 'parkeren in Leuven' niet echt het beste klimaatneutrale idee...

26 Januari 2016

Een dure uitnodiging om de wagen vooral niet thuis te laten De voorbije weken werd een brochure over 'parkeren in Leuven' op zeer ruime schaal verspreid in heel wat gemeenten rond Leuven en in de deelgemeenten. De kernboodschap van de brochure luidt: parkeren kan in Leuven zowat overal en tot diep in het centrum. Laat de auto dus vooral niet thuis. Voor een stad die zich klimaatneutraal wil noemen is dit een immense gemiste kans. Groen vraagt een bijsturing van de communicatie. Het is een forse brochure geworden van 28 pagina's, en ze werd verspreid van Beauvechain tot Begijnendijk. In totaal werden er minstens 179.000 exemplaren van de brochure verspreid. De kost voor de aanmaak en de verspreiding van de brochure liep op tot boven de € 40.000.De titel is: "Parkeren in Leuven. En vlot naar Leuven met de trein, bus en fiets." De titel klinkt goed, maar in werkelijkheid geeft de brochure een heel ander beeld. Van de 26 binnenpagina's gaan er 22 over verplaatsingen per auto. Slechts helemaal achterin vind je summiere informatie over het openbaar vervoer en de fiets.

David Dessers: "We kregen heel veel verontwaardigde reacties van inwoners uit de buurgemeenten, en hun reactie is terecht. In de feiten is dit een brochure die een open uitnodiging is om vooral met de auto naar het centrum van Leuven te rijden. De eerste tip is: 'Kies voor een parkeergarage, ze zijn vlot bereikbaar vanaf de ring en op wandelafstand van het centrum.' Voor ons is deze brochure een grote gemiste kans om te communiceren over de klimaatneutrale stad die Leuven wil worden, wetende dat 25 procent van de uitstoot van broeikasgassen veroorzaakt wordt door mobiliteit. We vragen dan ook een heroriëntering van de communicatie over de bereikbaarheid van de stad. De fiets, de bus en de trein zouden in zo'n brochure meer aandacht moeten krijgen en duidelijk als te verkiezen vervoersmiddelen moeten voorgesteld worden. Als Leuven inderdaad klimaatneutraal wil worden, zou die doelstelling expliciet vermeld mogen worden in een brochure over de bereikbaarheid van de stad. Voor bewoners uit de deelgemeenten zou de boodschap moeten zijn dat de fiets en de bus niet enkel duurzamer maar ook gewoon comfortabeler en goedkoper zijn dan de privéwagen om naar het stadscentrum te komen. En voor bezoekers van buiten Leuven die niet met het openbaar vervoer komen, moet het accent liggen op randparkeren. Andere steden, zoals Mechelen, doen dat vandaag al en zetten in op een combinatie van randparkeren en frequente shuttles."

David Dessers, gemeenteraadslid