Groen onthutst over de plannen van de stad om alle parkeerplaatsen in parking De Vaartkom te kopen

22 Augustus 2018

Groen onthutst over de plannen van de stad om alle parkeerplaatsen in parking De Vaartkom te kopen

“Stad Leuven mag niet de depanneur zijn van verlieslatende projecten van projectontwikkelaars” Parking De Vaartkom, de parkeertoren naast de Lidl, opende de deuren in 2015. Maar een succes kun je die parkeergarage niet noemen. Het overgrote deel van de bijna 1.000 parkeerplaatsen staat leeg. Na een deal met ontwikkelaar Ghelamco behoren 400 van die parkeerplaatsen toe aan de stad. De andere zijn eigendom van een dochteronderneming van Ghelamco: de NV Waterview. Die laatste heeft het water aan de lippen en dreigt failliet te gaan. Daarom probeert die NV haar 585 parkeerplaatsen te verkopen aan de stad Leuven. Het stadsbestuur wil nu ingaan op dit voorstel en toont zich bereid om hiervoor € 6.500.000 neer te tellen. Groen is niet te spreken over deze aankoop. Het stadsbestuur heeft zich dubbel en dik laten rollen Thomas Van Oppens (gemeenteraadslid, 3de plaats): “De stad bezit reeds 400 parkeerplaatsen in dit gebouw. Deze werden verkregen van Ghelamco in ruil voor gronden en de toestemming om koten in plaats van kantoorruimte te bouwen. Een koehandel, maar die 400 parkeerplaatsen werden toen geschat op een waarde van € 22.000 per plaats. Vandaag is de eigenaar bereid om zijn eigen parkeerplaatsen te verkopen aan € 11.111 per plaats, de helft van de prijs van 4 jaar geleden. Toen al waarschuwden we samen met andere oppositiepartijen dat deze parkeerplaatsen overgewaardeerd waren. Maar burgemeester Tobback bleef beweren dat we met die deal een gouden zaak deden. Vandaag blijkt uit deze verkoopakte dat het stadsbestuur zich toen dubbel en dik heeft laten rollen.” Groen maakt zich ook zorgen over de verdere plannen met de parkeerplaatsen. Het is nog niet duidelijk wat de stad hiermee gaat doen. Thomas Van Oppens: “Op dit ogenblik zijn de parkeerplaatsen verlieslatend. In 2017 (het laatste jaar waarvoor cijfers beschikbaar zijn) gaf de stad € 160.000 uit aan de 400 parkeerplaatsen in de Vaartkom terwijl ze maar € 144.000 opbrachten. De stad verloor dat jaar dus € 40 per parkeerplaats en nu willen we er 585 bij kopen zonder dat er een concreet plan is om die winstgevend te maken. Op de commissievergadering waren recentere cijfers niet beschikbaar, nochtans zijn die cijfers fundamenteel om te weten of we hier een koopje doen of ons weer in het zak laten zetten. Stad Leuven mag niet de depanneur zijn van verlieslatende projecten van bouwpromotoren.” Er is een overcapaciteit aan parkeerplaatsen David Dessers (lijsttrekker): “Conclusie van dit hele verhaal: er is duidelijk een overcapaciteit aan parkeerplaatsen in de buurt van de Vaartkom. Als de parkeerplaatsen zouden opbrengen, zou Ghelamco ze niet van de hand doen. Als parking De Vaartkom een succes zou zijn, zou de prijs van een parkeerplaats niet halveren op vier jaar tijd. De stad kiest nu om te investeren in een parking die nauwelijks gebruikt wordt. Afhankelijk van de berekeningsmethode lag de gemiddelde bezettingsgraad in de maand april (de laatste maand waarvan cijfers beschikbaar zijn) tussen de 9% en de 14%.  En dan wil datzelfde stadsbestuur ook nog eens 28 miljoen euro op tafel leggen voor een nieuwe ondergrondse parking voor 600 wagens onder park De Bruul, gelegen op nauwelijks 900 meter van parking De Vaartkom.  De Bruulparking is in ieder geval niet nodig. Parking De Vaartkom is er nu en zou, met een goede overstap op frequente shuttlebusjes, beter benut kunnen worden. De stad toont zich bereid om een dochteronderneming van Ghelamco te depanneren door met 6,5 miljoen euro over de brug te komen. Dit toont enkel maar aan hoezeer projectontwikkelaars in deze stad in de watten worden gelegd.” Thomas Van Oppens en David Dessers