Vul je herbruikbare fles met kraantjeswater met de actie REFILL

04 Juli 2018

Vul je herbruikbare fles met kraantjeswater met de actie REFILL

Groen stelt voor om het gebruik van kraantjeswater actief te ondersteunen, onder meer door een systeem dat in kaart brengt waar je je herbruikbare fles kunt vullen. Het zijn warme dagen. Om uitdroging te vermijden, is het belangrijk dat iedereen veel water drinkt, vooral kinderen en ouderen. Het is heerlijk om een terrasje te doen en lekker bij te praten met vrienden, maar tussendoor wil je ook gewoon water kunnen drinken. Om de enorme plasticberg te verkleinen, kiezen we best met z’n allen voor kraantjeswater. Want kraantjeswater is lekker en gezond! Meer en meer mensen zijn hiervan overtuigd, en gebruiken een herbruikbare fles om te vullen met kraantjeswater. Groen heeft al verschillende voorstellen gedaan in de gemeenteraad om het gebruik van kraanwater te promoten We zijn blij te merken dat men eindelijk in het stadskantoor stap voor stap begint over te stappen op kraantjeswater, geserveerd in mooie glazen hervulflessen. We dringen ook al jaren aan op duurzame zomerevents zonder wegwerpplastic, zoals Lies Corneillie onlangs nog opnieuw voorstelde in de gemeenteraad. We kunnen nog meer doen. Een interessant voorbeeld is te vinden in Groot-Brittannië. Daar waren heel wat mensen geschokt door de vreselijke beelden van de ‘plastic soep’ in onze zeeën. Ze besloten niet bij de pakken neer te zitten, en startten een actie ter promotie van het drinken van kraantjeswater. De campagne REFILL brengt via een app in beeld waar je je fles kunt vullen. Iedereen kan op vrijwillige basis meedoen (hotels, cafés, musea, bedrijven, bibliotheken, …)  en dat via een speciale sticker aangeven aan voorbijgangers. Opname in de app zorgt er ook voor dat mensen het gemakkelijk kunnen vinden via hun smartphone. Eva Platteau (4de plaats op de lijst): “We vinden de REFILL-campagne nuttig en resultaatsgericht. Het stadsbestuur zou een dergelijk platform voor Leuven kunnen opstarten of minstens ondersteunen. We hopen hiermee dat de stad ondertussen eindelijk overtuigd is van het belang van kraantjeswater. Horeca-uitbaters kunnen in alle vrijheid zelf beslissen of ze meedoen of niet. Het is ondertussen jammer dat onze stad blijkbaar nog niet het charter van de campagne drinKraantjeswater heeft ondertekend. Die campagne is een initiatief van o.a. De Watergroep en werd mee gesteund door de provincie Vlaams-Brabant.”   Eva Platteau